Scandinavian Biogas uppdaterar finansiella mål för 2024 och bekräftar accelererad kapacitetsutbyggnad för att nå 3 TWh till 2030

Uppdaterade finansiella mål 2024 bekräftar EBITDA-marginal om minst 30 procent, medan produktionsvolymen beräknas nå 600 GWh, vilket är 100 GWh lägre än tidigare mål om 700 GWh. Högre priser på biogas motverkar delvis volymeffekten på intäkterna som uppskattas nå cirka 650 MSEK 2024. Styrelsen har beslutat att sondera olika finansieringsalternativ för fortsatt tillväxt.

Efterfrågan på biogas och särskilt Bio-LNG (flytande biogas) ökar snabbt medan utbudet begränsas av bristande tillgång på produktionskapacitet i Europa. Obalansen mellan efterfrågan och utbud har drivit upp marknadspriserna markant. I det långsiktiga avtalet vi slöt med tyska tankstationskedjan Alternoil om leveranser av Bio-LNG avsedd för tunga transporter motsvarande cirka 1 TWh till ett värde på cirka 2,7 miljarder SEK, med möjlig fördubbling upp till 2 TWh, var priset på flytande biogas cirka dubbelt jämfört med vårt genomsnittligt fakturerade utpris för första halvåret 2022 på komprimerad biogas. Marknadens långsiktiga tillväxtpotential har såsom tidigare kommunicerats medfört att styrelsen beslutat att accelerera kapacitetsutbyggnaden för att nå 3 TWh till 2030.

I det korta perspektivet har styrelsen beslutat att uppdatera affärsplanen 2024. Detta innebär att volymmålet om 700 GWh för 2024 justeras ned till 600 GWh, intäktsmålet justeras ned till 650 MSEK, medan EBITDA-marginalmål på 30 procent och soliditet över 25 procent kvarstår.

Anledningen till affärsplanen uppdateras är förändrad teknisk lösning och ett högre kostnadsläge jämfört med våra antaganden i 2020 års investeringsplan. I beredandet av investeringsbesluten avseende våra planerade produktionsanläggningar främst Skogn III och Mönsterås framkom ett behov av att förändra den tekniska lösningen för effektivare hanteringen av substratmixen. Förändringen medför en väsentligt ökad produktivitet och lönsamhet jämfört med antaganden 2020. Det högre kostnadsläget tillsammans med förändrad teknisk lösning medför en ökad investeringskostnad på sammanlagt cirka 300 MSEK. Sammanfattningsvis innebär detta att totala investeringskostnaderna i den uppdaterade investeringsplanen ökats från 1 300 MSEK till cirka 1 600 MSEK.

Även finansieringsbehovet har förändrats beroende på högre investeringskostnader, förvärv av förbehandlingsanläggningen i Södertörn, uteblivet produktionsstöd 2022 samt lägre operativt kassaflöde. För att kunna ta nästa steg i utvecklingsplanen har styrelsen beslutat att sondera marknadens olika finansieringsalternativ, eget kapital eller främmande kapital, för att säkra fortsatt tillväxt.

Det bör noteras att bolagets finansiella ställning och likviditet är god i relation till befintlig verksamhet, dock är lönsamheten tillfälligt lägre än vårt lönsamhetsmål. Vi räknar med att lönsamheten successivt förbättras till följd av högre marknadspriser. Vi förväntar oss att EBITDA marginalen förstärks successivt i takt med att andelen av den högre prissatta Bio-LNG ökar från nuvarande dryga 25 procent.

Finansiella mål 2024 Rev finansiella mål 2024 Mål 2026 Mål 2030
Produktionskapacitet >700 GWh >600 GWh >1.2 TWh >3 TWh
Totala intäkter >750 MSEK >650 MSEK
Operativ EBITDA-% >30 % >30 %
Soliditet                  >25% >25%

Planerade och kommunicerade, men ännu ej beslutade, tillväxtprojekt dvs Skogn III, Mönsterås och nyligen publicerade Bio-LNG projektet i Skånes Fagerhult, beräknas tillföra sammanlagt cirka 800 GWh. Därtill har vi en pipeline med flera potentiella tillväxtprojekt, som givet att de kan finansieras ger oss stora möjligheter att realisera en produktionskapacitet på 3 TWh till år 2030, med delmål att nå
1,2 TWh år 2026.

”Vi upplever en väldigt stark efterfrågan med en enorm marknadspotential. Intresset från kunderna är stort och vi har under tio års tid byggt upp en unik processkompetens och marknadsposition att utveckla. Våra biogasanläggningar tillhör marknadens mest effektiva produktionsanläggningar och jag är väldigt glad över styrelsens beslut att söka finansiering för att bygga ut produktionskapaciteten.”, säger Matti Vikkula, VD Scandinavian Biogas.

Denna information är sådan som Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-07-19 18:00 CET.

Matti Vikkula, CEO Scandinavian Biogas, telefon +46-70 597 9938

Anna Budzynski, CFO Scandinavian Biogas, telefon +46 70 043 42 13

Scandinavian Biogas är en ledande nordisk producent av biogas som fordonsbränsle. Biogasen är CO2-neutral utvinns ur avloppsslam och avfall från hushåll och lantbruk samt industriellt organiskt avfall. Idag finns anläggningar i Sverige, Norge och Korea. Under 2021 levererade företaget 366 GWh till marknaden. Scandinavian Biogas har 100 anställda och hade 2021 en omsättning på 394 MSEK. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm First North Premier. Certified Adviser är Erik Penser Bank AB, telefon: +46 (0)8-463 80 00, certifiedadviser(at)penser.se. www.scandinavianbiogas.com

Taggar: