Biolight International AB tillförs 9,2 msek i nyemission

Biolight International AB tillförs 9,2 msek i nyemission Styrelsen i Biolight International AB fattade den 27 juni 2003 beslut om att genomföra en riktad nyemission till totalt 17 nya och gamla aktieägare däribland bolagets huvudägare Skagsudde AB. Teckningskursen fastställdes till 0,25 kronor per aktie och omfattar 36 932 000 aktier à nominellt 0,03 kronor, vilket innebär ett totalt emissionsbelopp om 9,2 miljoner kronor. Volymvägd börskurs de senaste 30 handelsdagarna är 0,21 kronor. Mot denna bakgrund bedömer styrelsen att teckningskursen är marknadsmässigt motiverad. Samtliga emitterade aktier har tecknats. Beslutet om emission fattades dels, vad avser 24 132 000 aktier, med stöd av bemyndigande för styrelsen, lämnat på ordinarie bolagsstämma i bolaget, dels, vad avser 12 800 000 aktier, under förutsättning av extra bolagsstämmas godkännande den 17 juli 2003, eftersom emissionen inte omfattades av bemyndigandet från ordinarie bolagsstämma. Emissionsbesluten har förankrats hos de största aktieägarna i Biolight. Motivet till nyemissionen är ett behov av att stärka Biolights finansiella ställning för att fortsätta bolagets penetration av den svenska marknaden. Nyemissionsbeslutet innebär att aktiekapitalet ökar med 1 107 960 kronor till 3 245 862 kronor fördelat på 12 737 500 av serie A och 95 457 918 aktier av serie B. Styrelsen i Biolight har för avsikt att under hösten utnyttja bemyndigande från ordinarie bolagsstämma och genomföra en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. I syfte att ge en likvärdig möjlighet till alla nuvarande aktieägare att teckna aktier i bolaget avses denna emission ske till samma villkor som den nu genomförda riktade emissionen. Närmare information kommer att kommuniceras till marknaden efter sommaren. Skagsudde med närstående bolag har meddelat styrelsen i Biolight att man, mot bakgrund av att man tecknat aktier i den riktade emissionen, inte avser utnyttja sina teckningsrätter för teckning av aktier i en eventuell efterföljande företrädesemission. För ytterligare information kontakta: Hans Larsson, styrelseordförande, Biolight International AB, telefon 0705-92 92 55 Christer Wallin, VD, Biolight International AB, telefon 0702-19 85 80 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/30/20030630BIT00390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/30/20030630BIT00390/wkr0002.pdf