Preliminär bokslutsrapport för år 2001

Preliminär bokslutsrapport för år 2001 Styrelsen för Biolight International AB lämnar härmed preliminär bokslutsrapport för år 2001. Viktiga händelser under året: *En fas III studie på trycksår har under året färdigställts. Den påvisade effekten är betydande och statistiskt säkerställd. Studien visar att läkningstiden i den aktivt behandlade gruppen förkortades med 36 % i jämförelse med den placebobehandlade gruppen. Resultatet är ett avgörande genombrott för Biolight Wound Care. *Viktiga resultat angående verkningsmekanismen har erhållits. Analys av resultaten från försök genomförda med microarrayteknik (Affymetrix) visar signifikanta förändringar i celler behandlade med Biolight. Resultaten visar att behandlingen ger ökad aktivitet i ett flertal gener, bl.a. gener som kodar för tillväxtfaktorer och kollagen. *En studie beträffande tandextraktioner har startats vid Odontologiska fakulteten, Göteborgs Universitetet. *Under året har en chef för affärsområdet Dental Care och en teknisk chef anställts. *I början av året genomfördes en marknadstest på en grupp privatpraktiserande tandläkare och tandhygienister med ett positivt resultat. Under tredje kvartalet inleddes testförsäljning inom affärsområdet Dental Care och intresset är mycket stort. *Bolaget har under hösten träffat avtal beträffande distribution för Dental Care med bolag i Sverige, Finland, Storbritannien, Polen och Colombia. *Biolight PCD (Physiotherapeutic Care Device) - ett nytt instrument för behandling och rehabilitering av idrottsskador godkändes för CE- märkning i mars månad. *Bolaget har under året fått ytterligare patent godkända: två patent i USA, två patent i Sverige och ett Europapatent. *Den fakturerade försäljningen uppgick till 1,2 MSEK (0,5 MSEK). Viktiga händelser efter årets slut: *Bolaget har från FDA erhållit ett godkännande - 510(k) - för Physiotherapeutic Care. Godkännandet gör det möjligt att på den amerikanska marknaden marknadsföra och sälja bolagets utrustning (PCD) och behandlingsprogram för att förebygga och rehabilitera skador i rörelseapparaten. *Biolight har slutit en preliminär överenskommelse med Karolinska Institutet rörande forskning. Med hjälp av microarrayteknik (Affymetrix) kommer man att optimera och finjustera de olika behandlingsprogram som idag används av Bolaget. Dessutom skall försök göras att kartlägga de via Biolight initierade signalvägarna i cellen. *Bolaget har slutit avtal beträffande distribution för Dental Care med C&N Med-Dent CO., Ltd. i Taiwan. Bolaget har även träffat ett "Letter of Intent" med Denics International Co., Ltd. i Japan, avseende registrering och distribution för Dental Care. Resultat, kassaflöde och likviditet Försäljningen uppgick under 2001 till 1,2 MSEK (0,5). Rörelsens kostnader uppgick 2001 till 28,2 MSEK (18,2). Koncernens resultat efter skatt 2001 uppgick till en förlust på 26,4 MSEK (-19,7). 2000 belastades resultatet med emissionskostnader om 3,0 MSEK. Investeringarna i koncernen och moderbolaget uppgick under året till 6,4 MSEK (22,8), varav kliniska prövningar utgjorde 4,4 MSEK (9,0). Under 2000 investerades 11,7 MSEK i utveckling av ny behandlings- utrustning. De likvida medlen uppgick per 2001-12-31 till 4,8 MSEK (30,4). De likvida medlen i moderbolaget uppgick per den 2001-12-31 till 4,8 MSEK (30,3). Arbete med nyemission i syfte att stärka bolagets likvida ställning pågår. Efterföljande resultat-, balansräkning, kassaflödesanalys mm avser koncernen. Kommande rapporttillfällen Slutlig bokslutskommuniké för 2001 den 18 februari 2002 Kvartalsrapport för 1:a kvartalet 2002 den 25 april 2002 Halvårsrapport 2002 den 28 augusti 2002 Kvartalsrapport för 3:e kvartalet 2002 den 28 oktober 2002 Övrigt Bolagsstämma för verksamhetsåret 2001 kommer att äga rum den 25 april 2002, klockan 17.00 i Biolight International AB´s lokaler i Danderyd. Årsredovisning kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida: www.biolight.se Danderyd 2002-01-28 Styrelsen i Biolight International AB ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/28/20020128BIT00110/bit0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/28/20020128BIT00110/bit0001.pdf Hela rapporten