Biolin Medical och Investor investerar i det nystartade företaget AlcoDia

Report this content

Biolin Medical och Investor investerar i det nystartade företaget AlcoDia Biolin Medical och Investor AB, via sitt helägda dotterbolag Investor Growth Capital, investerar i en ny metod för att detektera och mäta alkoholintag. Tillsammans med diagnostikföretagen Axis Shield och Mercodia samt en grupp ledande forskare inom Karolinska Institutets enhet för missbruksproblematik, har bolaget AlcoDia startats. Företagets affärsidé bygger på ett nytt patenterat test för att detektera och mäta alkoholintag. Testet mäter förekomsten av substansen 5HTOL som ökar i samband med alkoholförbränning i kroppen. Substansen utsöndras i en förändrad form i urin och kan påvisas avsevärt längre tid efter alkoholförtäring än den period som alkohol kan mätas i blod eller utandningsluft. Testet har en stor potential i sammanhang där dagens metoder inte ger tillräcklig information. Nya möjligheter ges för mätning av alkoholintag hos personer eller yrkesgrupper inom områden som ställer höga krav på säkerhet. Det finns också möjlighet till nya tillämpningar inom missbruksvård. De ledande forskarna bakom metoden har tidigare erfarenhet från utvecklingen av ett test för överkonsumtion av alkohol, CDT, tillsammans med Pharmacia Diagnostics. Testet produceras och marknadsförs idag av Axis Shield. "Vi tror att ett test som detta kan vara av stor vikt, dels blir provtagningen enklare och dels ökar det möjligheten till säkra mätningar en längre tid efter alkoholförtäring", säger Staffan Josephson, Senior Investment Manager, Investor Growth Capital. "AlcoDia är en attraktiv investering för Biolin. Här finns kombinationen av en ny och innovativ metod, med stor potential inom ett angeläget område, och därtill erfarna partners runt projektet", säger Per Spångberg, VD i Biolin Medical AB. För ytterligare information: Per Spångberg, VD Biolin Medical AB, 08-679 90 10 eller 070-485 26 39 Staffan Josephson, Senior Investment Manager, Investor Growth Capital, 08- 463 38 13 eller 070-824 20 13 Biolin Medical är ett riskkapitalföretag som skapar värdetillväxt i högteknologiska företag inom bioteknik, medicinsk teknik och angränsande områden. Genom ett operativt ägarengagemang baserat på unik kompetens och ett omfattande nätverk utvecklar Biolin innovationer till kommersiella företag. Biolins investeringsportfölj består av ägande i företagen AlcoDia, Boule Diagnostics, BST Blood Saving Technologies, Cavidi Tech, Integration Diagnostics, Q-Sense och Sinterkil. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/19/20000920BIT00780/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/19/20000920BIT00780/bit0002.pdf