Biolin – ny VD i Q-Sense

Jan Wahlström har utsetts till ny VD för Q-Sense. Jan Wahlström kommer närmast från Umetrics som VD för Umetrics Europe. Jan har dessförinnan stor erfarenhet från marknaden för vetenskapliga instrument, både från stora företag som Waters Corp till mindre företag som Skandinaviska Genetec. Jan har studerat vid Uppsala universitet med analytisk kemi som huvudämne och han har även examen i marknadsföring från IHM.

”Vi räknar med att Jan, med sin bakgrund från life science, kommer att tillföra det starka och kunniga ledarskap som behövs för att Q-Sense skall kunna fortsätta sin nuvarande tillväxt. Under Jans ledning hoppas vi att Q-Sense fortsätter utvecklingen av nya applikationer och produkter, samtidigt som företaget stärker sin position på marknaden.” säger Fredrik Lindgren, VD Biolin AB.

Jan Wahlström tillträder sin position i augusti och ersätter då nuvarande VD Ted Ternander som kommer att stanna på Q-Sense under en övergångsperiod.

Q-Sense förser forskare och utvecklare inom akademi och industri med analysinstrument och kompletta mätlösningar för molekylär interaktion och ytprocesser, baserade på den unika och patenterad teknologin QCM-D. Kunderna finns inom akademisk forskning och industriell utveckling på ett 30-tal marknader världen över. Q-Sense har 23 anställda vid huvudkontoret i Göteborg och försäljningskontoret i Maryland, USA.