Biolin – Ospol avyttrat

Biolin har avyttrat hela sitt ägande i Ospol. De finansiella konsekvenserna av avyttringen kommer att redovisas i Biolins delårsrapport för januari-september 2008.

I september beslutade Biolin att knoppa av Ospol. Under oktober och november genomfördes en nyemission i Ospol riktad till Biolins aktieägare och allmänheten. Nyemissionen tecknades inte nödvändig utsträckning, framför allt på grund av rådande volatila situation på aktiemarknaden, varför den avbröts.

Biolin har sedan tidigare fattat beslut att avveckla sitt ägande i Ospol och att inte finansiera Ospols verksamhet vidare. Biolin har därför avyttrat samtliga sina aktier och fordringar på Ospol till Stefor Capital AG, som avser arrangera ett investerarkonsortium för att finansiera Ospols verksamhet vidare. Biolin erhåller en symbolisk köpeskilling, samtidigt som köparen övertar ansvaret för Ospols finansiering. Biolin har också rätt till framtida tilläggsköpeskilling under vissa förutsättningar.

Avyttringen har ingen effekt på Biolins kassaflöde. De redovisningsmässiga konsekvenserna av avyttringen kommer att redovisas i Biolins delårsrapport för januari-september 2008.