Biolin – Ospols nyemission avbruten

Styrelsen i Ospol, Biolins dotterbolag inom dentala implantat, har beslutat att avbryta den pågående nyemissionen i Ospol. Sista teckningsdag i nyemissionen var den 7 november 2008. Utfallet i teckningen var otillräcklig i förhållande till den likvid som Ospol behövde få in för att finansiera sin fortsatta utveckling. Biolin utvärderar andra alternativ för att avveckla sitt ägande i Ospol. Ytterligare information kommer att lämnas i samband med Biolins delårsrapport den 18 november 2008.

Syftet med nyemissionen i Ospol var att finansiera den fortsatta uppbyggnaden av Ospols verksamhet, samtidigt som Ospol skulle knoppas av från Biolin. Nyemissionen genomfördes under en volatil period på aktiemarknaden och teckningsutfallet blev att endast cirka 600 tusen aktier tecknades, motsvarande en emissionslikvid om cirka 6 MSEK. Av de tecknade aktierna tecknades cirka 450 tusen aktier av de större ägare i Biolin som i förväg anmält sin avsikt att teckna sina respektive delar av nyemissionen. Totalt tecknade sig över 350 personer i nyemissionen. Ospols styrelse gjorde bedömningen att en nyemissionslikvid om minst 10 MSEK var nödvändig. Beslutet att avbryta nyemissionen innebär att inlämnade anmälningssedlar förfaller och att teckning som gjorts genom inbetalning kommer att återbetalas till tecknarna.

Biolin har sedan tidigare fattat beslut att avveckla sitt ägande i Ospol och har inte för avsikt att finansiera Ospol verksamhet vidare. Biolin utvärderar därför andra alternativ för att avveckla sitt ägande i Ospol och skapa möjligheter för Ospol att finansiera sin fortsatta utveckling. Ytterligare information kommer att lämnas i samband med Biolins delårsrapport den 18 november 2008.