Biolin – Ospols nyemissionsprospekt offentliggjort

Biolin har som tidigare meddelats beslutat att knoppa av dotterbolaget Ospol inom dentala implantat genom en nyemission i Ospol. Nyemissionsprospektet har nu godkänts av Finansinspektionen och finns tillgängligt för allmänheten.

”Idag har Ospols unika och rationella implantatsystem varit på marknaden i över två år. Vårt produktsystem har godkänts för försäljning på de viktigaste marknaderna EU och USA, samt i Korea. Patienter har behandlats med Ospolimplantat i över 20 länder och vårt varumärke har börjat etablera sig. Vi har uppmärksammats både av tandläkare och dentalbranschen för vårt nytänkande. Vi har 13 distributörer som arbetar med att sälja våra produkter i 23 länder. Omsättningsmässigt är vi fortfarande ett litet företag men har lyckats öka omsättningen kraftigt sedan lanseringen i slutet av 2006.” säger Hans Berglund, VD för Ospol.

Syftet med nyemissionen i Ospol är att finansiera den fortsatta uppbyggnaden av Ospols verksamhet, samtidigt som Ospol knoppas av från Biolin.

Nyemissionen omfattar maximalt cirka 3 miljoner aktier. Teckningskursen är 10 SEK per aktie. Total emissionslikvid, före emissionskostnader, blir vid full teckning cirka 30 MSEK. Av nyemissionen riktas cirka 1 miljon aktier till Biolins aktieägare, och cirka 2 miljoner aktier riktas till allmänheten. Aktieägare i Biolin på avstämningsdagen har företräde att teckna 1 aktie i Ospol för varje 20 innehavda aktier i Biolin, samt rätt till överteckning av 1 aktie ur den del av nyemissionen som riktas till allmänheten. Övriga aktier avses tilldelas allmänheten.

Tidplanen för nyemissionen är i sammandrag:
081020-28 Handel med teckningsrätter
081020-31 Teckningstid
081118 Första dag för handel med Ospols aktie på First North (förutsatt godkänd ansökan)

Det av Finansinspektionen godkända prospektet finns för nedladdning på Biolins webbplats www.biolin.se, Ospols webbplats www.ospol.com och Finansinspektionens webbplats www.fi.se, samt kan beställas i tryckt form från Ospol på telefon 040-630 76 10 eller på info@ospol.com