Biolin offentliggör finansiella mål

Med anledning av den förestående nyemissionen i Biolin kommer ett nyemissionsprospekt att offentliggöras den 28 november 2006. Syftet med nyemissionen är framför allt att finansiera två strategiska förvärv, KSV Instruments och Integration Diagnostics.

Finansiella mål

I nyemissionsprospektet offentliggörs Biolins finansiella mål som följer.

Koncernens mål är att inom tre år nå en omsättning överstigande 200 miljoner kronor och en rörelsemarginal före avskrivningar överstigande 20 procent. För 2007 är målet att generera positivt kassaflöde någon gång under året.

För nuvarande dotterverksamheter föreligger följande mål:
- Q-Sense skall hålla en omsättningsstillväxt om 50 procent för att uppnå en rörelsemarginal före avskrivningar om 25 procent
- Ospol skall på fem års sikt uppnå en marknadsandel inom dentala implantat om 1 procent, motsvarande en omsättning om 100 miljoner kronor, och en branschmässig rörelsemarginal före avskrivningar om 30 procent
- För Hansa Medical skall extern finansiering arrangeras för den fortsatta utvecklingen

För de verksamheter som avses förvärvas är målen:
- KSV Instruments skall inom tre år omsätta 5 miljoner euro (cirka 46 miljoner kronor) och nå en rörelsemarginal före avskrivningar om 20 procent
- Integration Diagnostics skall inom tre år omsätta 30 miljoner kronor och nå en rörelsemarginal före avskrivningar överstigande 30 procent

VD’s kommentar

”Samtliga verksamheter i koncernen har tydliga mål. Jag vill lämna några kommentarer till dessa mål, och vart jag tror att vi kan nå i ett treårsperspektiv.

Q-Sense har som mål att växa med 50 procent per år. Det är givetvis ett ambitiöst mål, men stöd finns i form av både de kraftfulla satsningar som görs i verksamheten – exempelvis på den amerikanska marknaden – och i utfallet på senare tid. Under årets första 9 månader ökade omsättningen med 93 procent och utgångspunkten för tillväxten är förra årets omsättning om 19 miljoner kronor. Om vi av försiktighetsskäl räknar med att företaget bara lyckas växa med 35 procent så kommer detta innebära en omsättning överstigande 70 miljoner kronor år 2009. Då bör företaget också ha nått en kritisk massa där rörelsemarginalmålet före avskrivningar om 25 procent kan uppnås, vilket ger ett resultat överstigande 15 miljoner kronor.

KSV befinner sig i samma bransch som Q-Sense men är i en något mer mogen fas. KSV har som mål att omsätta 46 miljoner kronor (5 miljoner euro) med en rörelsemarginal före avskrivningar om 20 procent år 2009. För att uppnå detta krävs att KSV ökar omsättningen med 19 procent per år jämfört med förra årets tillväxt om 16 procent. Detta framstår som högst rimligt med hänsyn till de många produktlanseringar som företaget genomför under 2006 och 2007. Eftersom de stora utvecklingsinvesteringarna är gjorda, framstår också resultatet som rimligt. Om marginalmålet också nås så ger KSV ett rörelseresultat före avskrivningar om nästan 10 miljoner kronor.

Ospol har som mål att uppnå en marknadsandel om 1 procent på fem års sikt. Marknaden för dentala implantat uppgår till cirka 10 miljarder kronor och växer stabilt med över 15 procent årligen. Om vi för säkerhets skull räknar med att denna marknad endast växer med 10 procent framöver, så kommer den att uppgå till cirka 13 miljarder kronor år 2009. Om vi samtidigt räknar med att Ospol vid denna tid nått halvvägs till sitt mål och har en marknadsandel om 0,5 procent så innebär det att Ospol omsätter över 60 miljoner kronor. Vår förhoppning är att Ospol kan uppnå den branschmässiga rörelsemarginalen före avskrivningar om 30 procent och då kommer vi fram till att Ospol kan ge ett rörelseresultat före avskrivningar om väl över 15 miljoner kronor.

IDL har redan etablerat en god lönsamhet och skall framöver fokusera på att behålla den goda lönsamheten under en förbättrad tillväxt. Målet är att år 2009 omsätta 30 miljoner kronor med en rörelsemarginal före avskrivningar överstigande 30 procent. Med en omsättning senaste räkenskapsåret 2004/2005 om 13 miljoner kronor krävs en tillväxt om 23 procent årligen för att nå 30 miljoner kronor år 2009 och ett rörelseresultat före avskrivningar om nästan 10 miljoner kronor. Den stora utmaningen är emellertid att öka lönsamheten parallellt med omsättningen. Företaget har goda förutsättningar; en redan bra distribution kan förstärkas ytterligare, mätmetoden är relativt ny och håller fortfarande på att slå igenom. Det är en hög ambition men det finns rimlighet i målsättningen.

Hansa Medicals verksamhet bygger på förstklassig forskning och potentialen i IdeS-projektet är stor. Emellertid börjar vi nu närma oss ett utvecklingsskede där också den ekonomiska insatsen måste ökas. I det läget kommer Biolin att söka extern finansiering för Hansa Medicals fortsatta utveckling, vilket lär leda till att Biolin minskar sitt ägande. I detta sammanhang kan vi därför anta att Koncernens resultat och kassaflöde inte kommer att påverkas av Hansa Medical år 2009.

Antar vi slutligen att de centrala kostnaderna uppgår till något mer än 10 miljoner kronor, så kan vi summera Koncernen till en omsättning överstigande 200 miljoner kronor och ett rörelseresultat före avskrivningar om cirka 40 miljoner kronor. Självklart finns det risk att vi inte når de uppsatta målen. Samtidigt är jag optimistisk och hoppas att vi skall kunna överträffa dem.” säger Fredrik Lindgren, VD för Biolin.

Förestående nyemission

Extra bolagsstämma i Biolin beslutade den 22 november 2006 att genomföra en nyemission med företrädesrätt för aktieägarna. Huvudsyftet är att finansiera de två planerade förvärven av KSV Instruments och Integration Diagnostics. Nyemissionsvillkoren är att 1 gammal aktie berättigar till teckning av 1 ny aktie för emissionskursen 10 kronor. Nyemissionen inbringar, förutsatt att den fulltecknas, cirka 96 miljoner kronor före emissionskostnader.