BIOLIN SCIENTIFIC AB (publ) ANSÖKER OM AVNOTERING OCH KALLAR TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA

Styrelsen för Biolin Scientific AB har idag, på begäran av Ratos AB (publ), fattat beslut om att ansöka om avnotering av bolagets aktier, vilka är noterade vid NASDAQ OMX Stockholm. På begäran av Ratos har styrelsen för Biolin Scientific även beslutat att kalla till extra bolagsstämma att hållas den 17 februari 2011 för val av ny styrelse.

Efter fullföljd av Ratos offentliga uppköpserbjudande till aktieägarna i Biolin Scientific, kontrollerar Ratos omkring 95 procent av kapitalet och rösterna i Biolin Scientific. Ratos har vidare offentliggjort sin avsikt att begära tvångsinlösen av de aktier i Biolin Scientific som inte ägs av Ratos. Sista dag för handel med bolagets aktier vid NASDAQ OMX kommer att meddelas snarast efter att bolaget erhållit bekräftelse från NASDAQ OMX.

För ytterligare information kontakta:

Arne Bernroth, styrelseordförande Biolin Scientific

Tel. 070-684 71 40

Informationen är sådan som Biolin Scientific kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument.

Biolin Scientific erbjuder analysinstrument för analys av gränssnitt och material på nanoteknologisk nivå. Kunderna är främst forskare inom akademisk forskning, forskningsinstitut och i den industriella sektorn.