Biolins nyemission övertecknad

• Cirka 95 procent av de erbjudna aktierna tecknades med företrädesrätt
• Inklusive de aktier som tecknades utan företrädesrätt övertecknades nyemissionen med
65 procent
• Emissionslikviden uppgår till cirka 96 Mkr före emissionkostnader

Teckning med stöd av teckningsrätter har gjorts motsvarande cirka 95 procent av de nyemitterade aktierna. Inklusive de aktier som tecknades utan stöd av teckningsrätter övertecknades nyemissionen med 65 procent. Teckningsutfallet innebär att Biolin tillförs cirka 96 miljoner aktier före avdrag för emissionskostnader. Aktier som inte tecknas med stöd av företrädesrätt tilldelas i första hand aktieägare som tecknat aktier i förhållande till det antal aktier de äger, i andra hand de som tecknat aktier med stöd av företrädesrätt i förhållande till det antal aktier de tecknat och i tredje hand andra som tecknat aktier i förhållande till antalet aktier de tecknat.

Genom nyemissionen ökade antal utestående aktier i Biolin med 9 561 786 aktier och aktiekapitalet med 47 808 930 kronor. Efter nyemissionen uppgår antalet aktier till 19 123 572 aktier och aktiekapitalet till 95 617 860 kronor.

”Vi är mycket nöjda med utfallet i nyemissionen. Genom de förvärv som nyemissionen finansierar stärks Biolin både finansiellt och strategiskt. Vi skall nu fokusera på att nå våra finansiella mål”, säger Fredrik Lindgren, VD Biolin AB.

Kaupthing Bank är finansiell rådgivare till Biolin i samband med företrädesemissionen.