BIOLINSCIENTIFIC FÖRVÄRVAR FARFIELD

BiolinScientific AB (publ) har ingått avtal om att förvärva samtliga aktier i det engelska Farfield Group Ltd (Farfield). Tillträde planeras ske den 100401, från vilken datum Farfield konsolideras i BiolinScientific koncernen. Säljare är Farfields ledning tillsammans med en mindre grupp finansiella investerare.

Kommentarer

”Farfield har en kompetent organisation med bra produkter baserade på en unik teknologi. Farfields produkter är ett logiskt komplement till vår produktportfölj. Vår utgångspunkt är att Farfields produkter bör vara av värde och intresse för en betydande del av vår kundbas. Farfields teknologi förser oss också med strategiskt viktiga applikationsmöjligheter inom biokemisk forskning. Vi räknar med att kunna öka försäljningen av Farfields produkter väsentligt, när vi integrerar Farfield med vår egen internationella försäljning och distributionsorganisation.” säger Fredrik Lindgren, VD för BiolinScientific.

“De senaste 10 åren har Farfield etablerat sig som ett värdefullt forskningsinstrument inom biofysik med en installerad bas i 19 länder. Vi tycker att det fortfarande finns en stor oexploaterad potential, särskilt inom proteinforskning. Vi ser fram emot att bli en produktorganisation inom BiolinScientific, vilket kommer att ge oss möjlighet att fokusera på den långsiktiga utvecklingen av vår teknologi och våra produkter.” säger Dr Gerry Ronan, VD för Farfield.

Produkter och Teknologi

Farfields produkter är analysinstrument baserade på den patenterade teknologin Dual Polarization Interferometry (DPI). DPI är en högkänslig teknik för att upptäcka och följa molekylära förändringar som sker på en yta. Applikationsområdet för DPI sträcker sig från avancerad materialforskning till biofysik och biokemi. Exempel på applikationer är modeller för cellmembran, strukturella förändringar hos proteiner, studier av biokompatibilitet, samt strukturella egenskaper hos makromolekyler i allmänhet. Antalet vetenskapliga publikationer baserade på DPI överstiger 100. Farfields produktportfölj innehåller flera modeller av analysinstrument och sensorer för engångsbruk.

Företag och Organisation

Farfield har 11 anställda i Crewe i England och i Pittsburgh i USA. Den interna organisationen är fokuserad på teknisk produktutveckling, applikationsutveckling, produktförsörjning, marknadsföring och försäljning på vissa marknader. Tillverkning av produkter sker hos extern producent. Internationell försäljning och distribution sker främst genom den interna organisationen, i samarbete med distributionspartners på några marknader. Kundbasen består av vetenskapsmän och forskare på universitet, forskningsinstitut och globala storföretag över hela världen. Farfield grundades 1998 och lanserade sin första produkt 2003. Under senaste avslutade räkenskapsåret (090330) uppgick nettoomsättningen till 1,8 MGBP (17,5 MSEK) och EBITDA till 0,2 MGBP (2,2 MSEK).

Integrationsplan

Farfields ledning och anställda stannar kvar i verksamheten efter BiolinScientifics förvärv och kommer att utgöra en separat produktorganisation inom koncernen. I det korta perspektivet kommer BiolinScientifics försäljningsorganisation att ta över försäljningsansvaret på de amerikanska, brittiska och nordiska marknaderna. Under 2010 kommer BiolinScientific också att säkerställa distribution av Farfields produkter på ett antal internationella marknader där Farfield saknar distribution idag. På andra marknader kommer BiolinScientific att fortsätta samarbetet med Farfields nuvarande distributionspartners. Under 2010 kommer BiolinScientifics produktionsorganisation i Helsingfors att överta tillverkningsansvaret för Farfields analysinstrument.

Förväntade synergier

Genom att integrera Farfield i BiolinScientifics försäljnings- och distributionsorganisation förväntas försäljningen av Farfields produkter kunna öka väsentligt från år 2011. Överföringen av tillverkning från extern producent till BiolinScientifics produktionsorganisation väntas leda till minskade varukostnader. Farfields nya roll som produktorganisation inom BiolinScientific beräknas leda till minskade rörelsekostnader från och med 2011.

Köpeskilling

Köpeskillingen består av en fast köpeskilling och en tilläggsköpeskilling, som utformats för att motsvarar en gånger nettoomsättningen för det förvärvade företaget. Betalning av köpeskillingen sker genom utgivande av konvertibler i BiolinScientific, med en lösenkurs som motsvarar den genomsnittliga kursen på BiolinScientific aktien under 10 handelsdagar före konvertiblernas utgivande. Konvertiblerna kan konverteras till aktier i BiolinScientific delvis efter 6 månader, delvis efter 12 månader, om de inte löses genom kontant betalning. Den fasta köpeskillingen erläggs vid tillträdet och uppgår till 1,3 MGBP (14,5 MSEK), motsvarande circa 1,5 miljoner aktier i BiolinScientific. Tilläggsköpeskillingen, motsvarande en gånger ökningen i nettoomsättning för det förvärvade företaget under första året efter tillträdet, skall erläggas den 100331 och är maximerad till 1,05 MGBP (11,3 MSEK). Den maximala köpeskillingen, som används för redovisningsändamål, uppgår till 2,35 MGBP (25,5 MSEK), motsvarande cirka 2,5 miljoner aktier i BiolinScientific. Den totala maximala köpeskillingen skulle innebära en utspädning om cirka 10 % för BiolinScientifics aktieägare, om konvertiblerna inte löses genom kontant betalning innan de konverteras till aktier.

Finansiell påverkan

Förvärvet förväntas leda till en kontant investering om 5 MSEK i rörelsekapital för det förvärvade företaget. Förvärvet förväntas leda till en ökning av koncernens tillgångar med 35 MSEK, huvudsakligen förvärvsgoodwill, och leda till en minskning i soliditeten. För 2010 förväntas påverkan bli marginell på EBITDA, vinst per aktie och kassaflöde. Från 2011 förväntas förvärvet bidra substantiellt positivt till EBITDA, vinst per aktie och kassaflöde.

För ytterligare information, vänligen kontakta Fredrik Lindgren, VD för BiolinScientific.

För mer information om Farfield, www.farfield-group.com.

Fredrik Lindgren

VD för BiolinScientific AB (publ)

+46 705-61 61 77

fredrik.lindgren@biolinscientific.com