DELÅRSRAPPORT JANUARI – SEPTEMBER 2010

Fortsatt försäljningstillväxt och ökad rörelsemarginal

• EBITDA marginalen ökade för kvartalet till 15,0 % (13,7 %)
• Försäljningstillväxten och resultatet påverkades negativt av valutaeffekter
• Bruttomarginalen stabil på 80 %

TREDJE KVARTALET
• Nettoomsättningen ökade till 32,7 (31,9) MSEK
• EBITDA ökade till 4,9 (4,4) MSEK
• Resultatet efter finansnetto minskade till 0,9 (3,1) MSEK
• Resultatet efter skatt minskade till 0,9 (2,1) MSEK
• Resultatet per aktie före utspädning minskade till 0,04 (0,10) SEK**

ÅRET ACKUMULERAT
• Nettoomsättningen ökade till 102,4 (92,6) MSEK
• EBITDA ökade till 11,5 (7,7) MSEK
• Resultatet efter finansnetto minskade till 3,2 (4,0) MSEK
• Resultatet efter skatt ökade till 26,0 (25,0) MSEK*
• Resultatet per aktie före utspädning minskade till 1,08 (1,25) SEK**

* inkluderar uppskjuten skatteintäkt med 22,7 (22,0) MSEK
* * nyemission genomfördes under december 2009 om 24,1 MSEK

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET
• Biolin Scientific har introducerat det nya produktvarumärket KSV NIMA
• Nordea Fonder har köpt 4,8 % av aktierna i Biolin Scientific och är därmed tredje största ägaren i bolaget
• Biolin Scientific har påkallat konvertering av 149 121 konvertibler som var hänförliga till Farfield Group Ltd förvärvet som slutfördes under andra kvartalet

VD-KOMMENTAR
Försäljningstillväxt med stärkt EBITDA resultat
Tredje kvartalet 2010 gav en försäljningsökning med 2,5 %. EBITDA marginal ökade till 15 %, vilket är i linje med årsmålet. Försäljningsökningen var under förväntan, vilket beror på ett svagt kvartal för både Q-Sense och Osstell. Vi har långa säljcykler för de flesta av våra produkter vilket ger en stor kvartalsvariation. Under kvartalet lanserade vi det nya produktområdet KSV NIMA, en sammanslagning av de två tidigare KSV och Nima. Försäljningen efter lanseringen har varit positiv och området har ökat med 21 % jämfört med tredje kvartalet föregående år. Därigenom har vi vänt trenden från tidigare i år. Farfield har utvecklats enligt plan under sina första två kvartal i Biolin Scientific och vi ser fortsatt goda framtidsutsikter.
Försäljningstillväxten för 9 månader uppgår till 10,6 % (25,1 %). EBITDA marginalen efter 9 månader ökade till 11,2 % och till 14,2 % på rullande 12 månaders basis. Europa hade ännu ett starkt kvartal, speciellt Storbritannien. Även Kina utvecklades positivt. Efter tre kvartal är tillväxten också god i USA och Japan.

Valutaeffekter
Under året har valutorna utvecklats negativt och denna effekt ökade under tredje kvartalet. Detta har påverkat den redovisade omsättningen negativt med 11 % ackumulerat för året. l lokal valuta uppgår nettoomsättningsökningen efter 9 månader till 21 %. Vi säljer våra produkter i huvudsak i valutorna EUR och USD.

Framtidsutsikter
Nettoomsättningsökningen på helåret bedöms idag hamna under 20 % till följd av den stärkta svenska kronan vilket är lägre än tidigare angivet.  Vi tror fortsatt på 15 % EBITDA marginal för helåret. Osstell förväntas nå ett bra sista kvartal med fortsatt tillväxt, framförallt i USA. För vetenskapliga instrument tror vi också på en bra avslutning med god tillväxt.

Spännande möjligheter
Biolin Scientific säljer analysinstrument till forskare som arbetar med olika typer av nanoteknik och framstegen inom nanoteknikforskningen har varit stora de senaste åren. Ett tydligt resultat av framgångarna är 2010 års Nobelpris i fysik. Det går till Andre Geim och Konstantin Novoselov, som studerar ett enda lager av kolatomerna som utgör ämnet grafen. De har visat på nya egenskaper och möjligheter för exempelvis genomskinliga pekskärmar, ljuspaneler, solceller eller satelliter. Många forskare söker nu olika sätt att framställa grafen och det är glädjande och lovande att en av teknikerna som används är LB-tekniken från KSV NIMA. Nobelpristagarnas upptäckter visar, att analysinstrument av den typ som Biolin Scientific utvecklar och säljer har stor potential.

Jan Wahlström, VD för Biolin Scientific

Jan Wahlström
VD för Biolin Scientific AB (publ)
Mobil: +46 732 323926
jan.wahlstrom@biolinscientific.com

Bolagsuppgifter
Biolin Scientific AB (publ)
Hängpilsgatan 7
SE-426 77 Västra Frölunda
E-post: info@biolinscientific.com
Web: www.biolinscientific.com

Kort om Biolin Scientific

Affärsidé
Biolin Scientific utvecklar, tillverkar och säljer analysinstrument för forskning, utveckling, kvalitetskontroll och klinisk diagnostik. Bolagets största marknadsnisch är nanoteknik, ett område med hög tillväxt. Biolin Scientifics produkter används i huvudsak för analys av gränssnitt, molekylära interaktioner och materialegenskaper. Därtill tillverkar och säljer bolaget diagnostiska instrument. Produktportföljen innehåller instrument som bygger på ett antal mättekniker, varav flera är unika metoder där bolaget äger patent.

Kärnstrategin är att bygga kompetens inom nanoteknikområdet som bedöms ha stor kommersiell potential och tillämpa bolagets tekniker inom detta område. Bolaget, med huvudkontor i Västra Frölunda, har cirka 90 anställda varav 1/3 är disputerade forskare inom relevanta naturvetenskapliga områden.

Affärsmodell
Försäljningen av bolagets produkter sker i en gemensam säljgrupp för alla varumärken utom Osstell. Bolaget säljer direkt i Norden, Nordamerika och Storbritannien och har ett antal distributörer för andra geografiska marknader.
Biolin Scientific sköter idag produktutveckling och kundsupport separat för respektive produktområde. Med undantag för Osstell sker tillverkning och administration centralt i bolaget.

Konkreta strategier
Bolaget har som mål att erbjuda högteknologiska produkter och arbeta i den absoluta framkanten av den vetenskapliga utvecklingen inom de forskningsområden som bedöms ha störst kommersiell potential. Bolaget kan komma att förvärva bolag med kompletterande produkter.

Värdedrivande faktorer
Biolin Scientific har sina två affärsområden inom de växande marknaderna vetenskapliga instrument och diagnostiska instrument. Bolaget har en stor andel disputerade forskare som bidrar till att skapa förståelse för kundernas vetenskapliga behov. Biolin Scientific har en utvecklad säljorganisation med direktförsäljning i Norden, Nordamerika och Storbritannien. Att bolaget utvecklar och säljer patenterade tekniker är också en faktor som ökar värdet på det Biolin Scientific erbjuder sina kunder.

Verksamhetsbeskrivning

Produktområden och varumärken
Q-Sense
– vetenskapliga instrument baserade på QCM-D-teknik. Instrumenten används för att studera molekylinteraktioner på en mängd olika ytor i realtid.
KSV NIMA – vetenskapliga instrument för att studera molekyllager i nanoskala och flera olika tekniker för att studera ytreaktioner på molekylnivå.
Attension – vetenskapliga instrument som bygger på tensiometerteknik för att studera molekylinteraktioner och för att utveckla nya material.
Farfield – vetenskapliga instrument baserade på DPI-teknik, som är en optisk teknik för att studera proteininteraktioner i realtid.
Osstell - diagnostiskt instrument som bygger på en unik mätmetod, ISQ. Instrumenten används för att studera hur tandimplantat integreras i käken.

VERKSAMHETSUTVECKLING

Försäljning – tillväxt för 20:e kvartalet i följd
Det tredje kvartalet 2010 var det tjugonde kvartalet i följd som Biolin Scientific ökade nettoomsättningen. Nettoomsättningen uppgick till 32,7 (31,9) MSEK, en ökning om 2,5 % jämfört med föregående års kvartal. EBITDA marginalen ökade till 15,0 % (13,7 %) för kvartalet. För de första 9 månaderna 2010 uppgick nettoomsättningen till 102,4 (92,6) MSEK, en ökning om 10,6 %. Under året har försäljningen i lokal valuta ökat med 21 %.

Marknadsutveckling – Storbritannien och Kina utmärker sig
De europeiska och asiatiska marknaderna har haft en bra tillväxt under 9 månader. Speciellt positiv har utvecklingen i Storbritannien och Kina varit. Under året har även den japanska och nordamerikanska marknaden utvecklats positivt. Biolin Scientific fortsätter att fokusera på kundsegmentet universitet och forskningsinstitut. Denna del av marknaden fortsätter att visa en stabil utveckling och är väl finansierad. Det finansiella klimatet har lett till förlängda beslutsprocesser hos kunder både i Europa och USA.

Lönsamhetsutveckling – ökat resultat
EBITDA har under kvartalet ökat till 4,9 (4,4) MSEK, vilket motsvarar 11,4 %. Bruttomarginalen har bibehållits på en hög nivå, 80 %. Rörelsens kostnader under de nio första månaderna har ökat med 12,1 %, varav huvuddelen kommer från kostnader för Farfield och ökade personalkostnader. EBITDA för de 9 första månaderna var 11,5 (7,7) MSEK. EBITDA marginalen för 9 månader har också förbättrats till 11,2 % (8,3 %) och till 14,2 % på rullande 12 månader.

Säsongseffekter
Huvuddelen av Biolin Scientifics försäljning går till aktörer inom akademisk forskning och utveckling. Det har lett till en säsongsvariation baserad på kundernas inköpscykler. Årets sista kvartal är normalt det försäljningsmässigt bästa kvartalet följt av det andra kvartalet. De första och tredje kvartalen är normalt de svagaste.

Utveckling av affärsområden
Vetenskapliga instrument
Under kvartalet slogs produktområdena KSV och Nima ihop till KSV NIMA, ett område som representerar 18 % av omsättningen de nio första månaderna 2010. Förbättringar och moderniseringar av det nya varumärket har lett till en stark start med en tillväxt på 21 % under tredje kvartalet. Därigenom har trenden från tidigare i år vänts. Skälet till sammanslagningen är att produktområdena hade överlappande produktsortiment. KSV NIMA kan nu utnyttja sina resurser på ett effektivare sätt. Q-Sense sålde för 13,5 MSEK under tredje kvartalet, vilket är något sämre än föregående års tredje kvartal. Under tredje kvartalet 2010 har försäljningen i USA och Tyskland totalt sett varit lägre än 2009. Utvecklingen av nästa generations instrument fortskrider enligt plan. Farfield, som förvärvades under andra kvartalet, fortsatte att utvecklas bra med en försäljning på 5,2 MSEK. Integrationen har fortsatt och ett stort antal gemensamma marknadsaktiviteter har genomförts med andra produkter inom Biolin Scientific. Attension hade ett svagt kvartal med 2,7 MSEK i försäljning. Under kvartalet har en produktchef rekryterats till Attension och under fjärde kvartalet kommer fler produktförbättringar att lanseras.

Diagnostiska Instrument
Osstells nettoomsättning ökade med 8,7 % under de tre första kvartalen, jämfört med föregående år. Försäljningen i USA har fortsatt att utvecklas positivt. Tredje kvartalets omsättning var 3,8 (5,8) MSEK. Nedgången ligger främst på distributörsmarknader, där flera affärer har blivit försenade. En stor del av nedgången i tredje kvartalet är en följd av minskad försäljning till Korea, där försäljningen var 1,9 MSEK lägre än i tredje kvartalet 2009. Under tredje kvartalet startade Osstell egen försäljning i Tyskland.

Aktien
Biolin Scientifics aktie är sedan 1998 föremål för handel på aktiemarknaden. För närvarande är aktien noterad på Nasdaq OMX inom segmentet small cap och sektorn hälsovård. Bolagets kortnamn (ticker) är BLIN. Antal aktier före utspädning uppgick den 30 september 2010 till 24 096 801 och antalet aktieägare uppgick till 5 234 stycken.

Jan Wahlström, VD för Biolin Scientific
Mobil: +46 732 323926
jan.wahlstrom@biolinscientific.com

Biolin Scientific utvecklar, tillverkar och säljer analysinstrument för forskning, utveckling, kvalitetskontroll och klinisk diagnostik. Bolagets största marknadsnisch är nanoteknik.

Taggar: