EMISSIONSPROSPEKT OFFENTLIGGJORT

Styrelsen för Biolin Scientific fattade den 091029 beslut om att genomföra en nyemission med företrädesrätt för aktieägarna. Nyemissionsprospektet har offentliggjorts idag den 091117.

”Biolin Scientific är nu ett globalt analysinstrumentföretag. Vår kundlista innefattar världens ledande universitet och produktutvecklande företag och våra produkter är ledande i sina respektive marknadsnischer. Försäljningsutvecklingen har varit mycket god de senaste åren. Vår nettoomsättning har ökat jämfört med föregående år under de senaste 16 kvartalen i följd. De ekonomiska framstegen har också varit betydande. Vår EBITDA marginal under tredje kvartalet 2009 uppgick till 14 %. Vi har ett antal styrkor som vi kan bygga vidare på och ett antal möjligheter att växa med nuvarande verksamhet och produkter. Biolin scientific kan också växa vidare genom kompletteringsförvärv av företag. För detta behöver vi mer kapital, och därför hoppas jag att vi kan räkna med fortsatt stöd och förtroende från aktieägarna. Tack på förhand !” säger Fredrik Lindgren, VD för Biolin Scientific. Nyemissionen i sammandrag Teckningsrätter: Aktieägare erhåller 1 teckningsrätt för varje befintlig aktie. Rätt att teckna aktier: Det behövs 5 teckningsrätter för att teckna 1 ny aktie. Teckningskurs: 6 SEK per aktie Avstämningsdag: 091113 Teckningstid: 091118 - 091202 Handel med teckningsrätter: 091118 - 091127 Sista dag för handel med aktien inklusive teckningsrätt var den 091110. Nyemissionsprospektet registrerades hos Finansinspektionen den 091116. Nyemissionsprospektet finns tillgängligt och kan laddas ner eller erhållas kostnadsfritt från www.biolinscientific.com eller www.penser.se. Nyemissionen innebär att 1 ny aktie á 6 SEK emitteras för varje 5 existerande aktier, innebärande en emission av cirka 4 miljoner aktier och en emissionslikvid om cirka 24 MSEK före emissionskostnader som uppskattas till högst 2 MSEK. Nyemissionslikviden avses användas till att finansiera eventuella kompletteringsförvärv, investeringar i produktutveckling och försäljningsorganisation, samt en ökad rörelsekapitalbindning, men kan också komma att användas för andra typer av investeringar eller för refinansiering av krediter. Biolin Scientifics två största aktieägare, styrelseordförande Bo Håkansson (med bolag) och VD Fredrik Lindgren, äger tillsammans cirka 42 % av aktierna och har aviserat sina avsikter att teckna sina delar i nyemissionen. Bo Håkansson (med bolag) har från Aktiemarknadsnämnden beviljats undantag från den budplikt som kunde ha aktualiserats av att denne tecknar sig för sin andel i nyemissionen. Erik Penser Bankaktiebolag är finansiell rådgivare och emissionsinstitut till Biolin Scientific i samband med nyemissionen.