Biolipox går vidare i utvecklingen av ny behandling för hösnuva

Biolipox går vidare i utvecklingen av ny behandling för hösnuva Forsknings- och utvecklingsföretaget Biolipox, med världsledande forskning inom området inflammatoriska sjukdomar, har beslutat att gå vidare till klinisk fas II med en ny nässpray för behandling av allergisk och icke-allergisk rinit. Beslutet togs efter att en fas I studie framgångsrikt avslutats, i vilken god tolerabilitet för läkemedlet kunde visas. Resultat av studien väntas under andra kvartalet 2004. Den totala allergimarknaden värderas till drygt 65 miljarder kronor. Ett 30-tal patienter med allergisk rinit, eller hösnuva, ingår i fas II-studien som har till syfte att utvärdera effekten av den nya nässprayen. I undersökningen kommer effekten av läkemedlet att studeras efter provokation med gräs eller pollen. Studien kommer att genomföras på Lunds Universitetssjukhus där man har stor erfarenhet av inflammations- och allergistudier. "Biolipox har flera innovativa projekt med potential att bli mycket betydande för framtidens allergi- och astmabehandling. Utvecklingen av nässprayen är en del i ett mer omfattande samarbete mellan vår klinik och Biolipox", berättar docent Lennart Greiff, vid Öronkliniken, Lunds Universitetssjukhus. "Vi har förhoppningar om att detta nya allergiläkemedel ska vara mer effektivt mot allergisk inflammation än flera existerande läkemedel", fortsätter docent Greiff. Allergier har ökat kraftigt under de senaste 20 åren och idag har över 25 procent av Sveriges befolkning någon form av allergi. Allergisk rinit är en inflammation i näsans slemhinna ofta till följd av pollen- och gräsöverkänslighet. Symptomen, såsom nästäppa, klåda och trötthet, kan påverka patientens livskvalitet avsevärt. Den samhällsekonomiska belastningen av allergisk rinit framgår av utvärderingar av såväl direkta (kostnad för receptförskrivna läkemedel) som indirekta (antal uteblivna arbets- och skoldagar på grund av sjukdom) kostnader. Det finns ett stort behov av ny, förbättrad behandling för att komplettera den symptomatiska terapi som används idag. -"Resultaten av fas I som visar god tolerabilitet av läkemedlet är mycket tillfredsställande", säger docent Lars Larsson, medicinsk chef på Biolipox. "Fördelen med att använda nässpray vid hösnuva är att symptomlindringen kommer mycket snabbt eftersom medicinen sprayas direkt mot nässlemhinnan. Dessutom leder det till färre biverkningar eftersom läkemedlet inte transporteras ut till andra vävnader och organ i kroppen", förklarar docent Larsson. -"Den nya produkten är den första att framgångsrikt ta steget från forskning till patient i serien av substanser som identifierats i samarbetet mellan Biolipox och NicOx SA", säger Torbjörn Bjerke, VD på Biolipox. "Dess fortsatta kliniska utveckling är ett betydande steg framåt i vår strategi att fokusera på nya innovativa behandlingar inom området luftvägssjukdomar", fortsätter Bjerke. För mer information: Lars Larsson, Medicinsk chef; mobil: 070 553 60 04 Biolipox AB är ett forskningsdrivet läkemedelsföretag med mål att skapa nya, effektiva och kostnadseffektiva produkter för behandling av luftvägs- och andra inflammatoriska sjukdomar. Biolipox vetenskapliga plattform utgörs av världsledande forskning inom arakidonsyrametabolism på Karolinska Institutet. Företaget har en bred portfölj av potentiella storsäljare inom området luftvägssjukdomar, samt unika målmolekyler för helt nya klasser av anti-inflammatoriska och smärtstillande läkemedel. Biolipox AB, Box 6280 , 102 34 Stockholm. Tel: 08-545 28 140, Fax: 08-545 28 141, E-mail: torbjorn.bjerke@biolipox.com http://www.biolipox.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/21/20040511BIT21100/wkr0006.pdf