Biolipox med i topprankat EU-projekt

Biolipox, ett svenskt forskningsintensivt läkemedelsföretag inom området luftvägs- och inflammatoriska sjukdomar, tillkännagav idag att det har valts ut för att delta i det nybildade europeiska nätverket EICOSANOX. Detta är ett unikt multidisciplinärt konsortium, bestående av högkvalificerade forskargrupper inom området ”life sciences”, som koordineras av Karolinska Institutet i Stockholm.

Den europeiska kommissionen har beslutat att stödja EICOSANOX-konsortiet som en del av EU:s sjätte ramprogram. Konsortiet består av tolv forskningscentra och biotech-företag från sju länder som alla ligger i forskningsfronten när det gäller eikosanoidforskningen (eikosanoiderna är viktiga inflammatoriska mediatorer). Efter en omfattande utvärdering av kommissionens vetenskapliga experter rankades EICOSANOX-förslaget som det främsta inom sin kategori, ”Combat of major diseases”. Det totala projektanslaget uppgår till 10,7 miljoner euro. Denna samlade vetenskapliga expertis kommer att arbeta med att öka förståelsen kring eikosanoiderna och kväveoxid och deras funktion i inflammatoriska processer. Det övergripande målet är att den ökade kunskapen ska leda till identifiering av nya strategier av betydelse för utvecklingen av nya läkemedel mot våra folksjukdomar. Biolipox kärnverksamhet är baserad på arakidonsyra och dess omvandling till biologiskt aktiva substanser, såsom prostaglandiner och leukotriener, som även kallas eikosanoider. Företaget driver för närvarande tre läkemedelsprojekt, inom områdena astma, allergi och smärta, som syftar till att minska bildningen av olika eikosanoider eller deras verkan. I konsortiet kommer Biolipox att bidra med sakkunskap när det gäller läkemedelsutveckling, hantering av immateriella rättigheter och tekniköverföringsprocesser. ”Det känns som ett privilegium att få delta i detta nätverk av ledande forskargrupper. Det är ett tydligt erkännande av Biolipox vetenskapliga kvalitet”, säger Dr. Charlotte Edenius, forskningschef på Biolipox. ”Det här projektet är också i våra ögon en perfekt matchning mellan den akademiska basforskningen och Biolipox tillämpade forskning inom inflammationsområdet. Att sammanföra dessa två världar ökar definitivt möjligheterna att hitta nya effektiva behandlingar mot våra folksjukdomar”. Nätverkets fullständiga namn är: Eicosanoids and Nitric Oxide (EICOSANOX): Mediators of Cardiovascular, Cerebral and Neoplastic Diseases. Mer information om EICOSANOX-projektet finns på Karolinska Institutets webbplats, i ett pressmeddelande från den 13 februari 2005. För mer information, vänligen kontakta: Dr. Charlotte Edenius, vice VD och forskningschef, Biolipox AB (publ) Mobil: 0733 86 42 46 eller telefon: 08 545 28 142 E-post: charlotte.edenius@biolipox.com Faktablad, bilder och illustrationer finns på www.biolipox.com/press.