Biolipox rapporterar snabb lindring med NLA nässpray i ny klinisk studie

Report this content

Biolipox, ett svenskt forskningsintensivt läkemedelsföretag inom området luftvägs- och inflammatoriska sjukdomar, tillkännagav idag att de framgångsrikt har avslutat en ny klinisk studie, som utvärderar tiden till effekt för deras nya antihistaminbehandling, NLA nässpray. Läkemedlet visade effekt inom 5–10 minuter efter intag. Biolipox visade i juni 2004 att NLA nässpray hade uppnått den primära effektvariabeln i en fas IIa-studie på patienter med hösnuva (allergisk rinit). Sammantaget ger dessa resultat ett starkt stöd för utvecklingen av behandling med NLA nässpray vid behov.

Tolv friska frivilliga fick en dos av NLA nässpray eller placebo enligt ett så kallat ”cross over” schema. Studien var ”dubbelblind” (behandlingsordningen var okänd för både den friske frivillige och läkaren) och randomiserad. För att efterlikna en allergisk reaktion gjordes histaminprovokationer med jämna mellanrum efter administrering av studieläkemedlet. Nässköljvätskorna analyserades därefter för ett specifikt protein som ökar efter en histaminreaktion. Man fann att NLA nässpray jämfört med placebo gav en statistiskt signifikant minskad histaminreaktion redan 5–10 minuter efter intag. ”Detta är imponerande resultat” säger docent Lennart Greiff, vid Öronkliniken, Lunds Universitetssjukhus, som har ansvarat för studien. ”Inget antihistamin har visat en så snabbt insättande effekt som NLA nässpray i den här studien. Patienter med hösnuva vill ha snabbverkande behandling och NLA nässpray har potential att ge dem vad de frågar efter”. Omkring 25 % av befolkningen i västvärlden lider av allergisk rinit och antalet stiger snabbt. Dagens rinitbehandling är emellertid inte optimal. Det finns behov av snabb och signifikant klinisk effekt. ”Vi är mycket nöjda med dessa resultat”, säger Torbjörn Bjerke, vd på Biolipox. ”Med vår produkt kan vi ha möjlighet att erbjuda rinitpatienter en tillförlitlig vid behovsbehandling. Kontinuerlig behandling ökar risken för biverkningar, men genom att ta det antiallergiska läkemedlet endast då symtomen uppträder, minskar denna risk betydligt. Vår målsättning är att utveckla en produkt med snabb effekt och mindre biverkningar”, fortsätter han. ”Dessa resultat stärker vårt förtroende för NLA nässpray som receptbelagd förstahandsbehandling på den globala marknaden för allergiläkemedel, en marknad som överstiger 6 miljarder US-dollar.” Biolipox har en exklusiv global licens för NLA-substansen från NicOx S.A. (Bloomberg: COX:FP, Reuters: NCOX.LN). För ytterligare information, vänligen kontakta: Dr Torbjörn Bjerke, verkställande direktör, Biolipox AB (publ) Mobil: +46 (0)708 66 19 90 eller telefon: +46 (0)8 545 28 140 E-post: torbjorn.bjerke@biolipox.com Faktablad, bilder och illustrationer finns på www.biolipox.com/press