• Biolipox/

Boehringer Ingelheim och Biolipox tecknar avtal om en ny läkemedelsklass för behandling av smärta och inflammation

Ingelheim, Tyskand och Stockholm, Sverige, 14 november 2005 – Boehringer Ingelheim GmbH och Biolipox har slutit ett globalt exklusivt forsknings- och licensavtal. Målet med samarbetet är att utveckla en ny läkemedelsklass med en ny verkningsmekanism för behandling av smärta och inflammation. Boehringer Ingelheim betalar en summa när avtalet undertecknas och erlägger därefter milestones och royalty. Avtalet ger även Biolipox projektspecifik forskningsfinansiering under tre år. Därefter ansvarar Boehringer Ingelheim all fortsatt substansutveckling och marknadsföring. Dessutom kommer Boehringer Ingelheim och Biolipox gemensamt att marknadsföra produkterna som samarbetet leder fram till, i de nordiska och baltiska länderna. Avtalets finansiella uppgifter offentliggörs inte. Avtalets värde återspeglar dock en möjlighet med betydande innovationsvärde och stor marknadspotential. Den gemensamma marknadsföringen möjliggör dessutom för Biolipox att bygga upp egen kompetens inom marknadsföring och försäljning. Samarbetet avser Biolipox pre-kliniska projekt kring prostaglandin (PG) E2. PGE2 är en kroppsegen substans som är central i flera inflammatoriska processer. Biolipox håller för närvarande på att utveckla ett läkemedel som specifikt blockerar PGE2-bildningen. Tack vare denna selektiva hämning, kan läkemedlet ha färre biverkningar än existerande smärtmediciner, såsom de så kallade NSAIDs. “Vi är imponerade av kvaliteten på Biolipox forskningsverksamhet och dess kompetens inom området arakindonsyrametabolism”, säger Dr Andreas Barner, vice ordförande i styrelsen för Boehringer Ingelheims division Pharma Research, Development and Medicine. “Som ett forskningsdrivet läkemedelsföretag fokuserar Boehringer Ingelheim på att upptäcka och utveckla produkter med högt terapeutiskt värde. Det medicinska behovet inom området smärta och inflammation är betydande och detta samarbete har potential att möta patienters och läkares efterfrågan av en ny behandling som är både säker och effektiv.” “Vi är mycket glada över att ingå ett samarbete med Boehringer Ingelheim, en global aktör med expertkunnande inom inflammatorisk smärta. Genom att kombinera våra kunskaper och resurser är vi övertygade om att miljontals patienter snabbare kommer att få tillgång till nya och bättre läkemedel”, säger Biolipox VD Dr Torbjörn Bjerke. “Avtalet är en milstolpe för Biolipox, som ger oss betydande finansiella medel, en stark partner och en kvalitetsstämpel för vår nydanande forskning. Det stöder också Biolipox långsiktiga ambition att utvecklas till ett komplett läkemedelsföretag.” Bakgrund: Om behandling av smärta och inflammation Inflammation, smärta och feber är vanliga fenomen vid en rad olika tillstånd – från sträckningar och vrickningar till kroniska sjukdomar som artrit. Runt 355 miljoner människor runt om i världen beräknas lida av ledbesvär. I USA lever en av tre vuxna och nästan 300 000 barn med artrit. Den vanligaste typen av artrit är ledinflammation, som utvecklas med åldern. Ledgångsreumatism är något mindre vanlig, men ofta mer handikappande och drabbar unga människor i aktiv ålder. För patienter med kroniska sjukdomar finns smärtstillande läkemedel att tillgå, men ofta för dessa med sig biverkningar. I USA läggs så många som 100 000 patienter per år in på sjukhus med mag- och tarmblödningar efter standardbehandling med traditionella icke-steroida anti-inflammatoriska läkemedel (NSAIDs), med aktiva substanser som bland annat acetylsalicylsyra och ibuprofen. Den globala försäljningen av läkemedel för behandling av lindrig till medelsvår smärta uppgick 2004 till 118 miljarder SEK. Om Boehringer Ingelheim Boehringer Ingelheim är ett av världens 20 största läkemedelsföretag. Med huvudkontor i Ingelheim, Tyskland har koncernen 144 dotterbolag i 45 länder och nära 36 000 medarbetare. Det familjeägda företaget har allt sedan starten 1885 ägnat sig åt forskning, utveckling, tillverkning och marknadsföring av nya produkter med högt terapeutiskt värde för human- och veterinärmedicin. Under 2004 uppgick Boehringer Ingelheims nettoförsäljning till 8,2 miljarder euro och nästan en femtedel av nettoförsäljningen återinvesterades i forskning och utveckling inom det största affärsområdet Receptbelagda läkemedel. För ytterligare information: www.boehringer-ingelheim.com Om Biolipox Biolipox är ett svenskt forskningsintensivt läkemedelsföretag som fokuserar på att utveckla nya, effektiva läkemedel mot luftvägssjukdomar och andra inflammatoriska sjukdomar som astma, kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), rinit (hösnuva), smärta och artrit (inflammatorisk ledsjukdom). Genom att dra nytta av sin kunskap inom inflammationsområdet, särskilt kring arakidonsyrefamiljen har Biolipox skapat en portfölj av potentiella blockbusters för behandling av luftvägssjukdomar och inflammationer. Företaget har 40 medarbetare och ägs av Health Cap, Apax Partners, Sofinnova Partners, SLS Ventures, Credit Agricole Private Equity, Auriga Partners och grundarna. För ytterligare information: www.biolipox.com För ytterligare information, vänligen kontakta: Ute E Schmidt External Communications Boehringer Ingelheim +49 6132 77 97296 Dr. Torbjörn Bjerke VD Biolipox AB (publ) +46 (0) 708 66 19 90 mobil + 46 (0)8 545 28 140 direkt E-mail: torbjorn.bjerke@biolipox.com