• Biond/

Biond skalar upp biogasproduktionen i Sävsjö genom långsiktigt avtal med FordonsGas

Report this content

Biond har tecknat ett 10-årigt avtal med FordonsGas Sverige avseende ca 13 GWh biogas. Avtalet innebär att Bionds anläggning i Sävsjö nu kan växa genom ökad produktion, utbyggnad och rekrytering av personal. Den närproducerade gasen kommer att användas som drivmedel för busstrafiken i Jönköpings län.

Avtalet med Fordonsgas om 13 GWh innebär nästan en fördubbling av nuvarande biogasproduktion i Sävsjö. För att öka produktionen kommer Biond att investera 6 miljoner kr, varav 2,8 miljoner kr från Klimatklivet, i en utbyggnad av anläggningen. Dessutom kommer ytterligare en person att anställas.

– Vår målsättning och strategi har sedan 2017 varit att öka produktionen i Sävsjö. Tack vare ett nära samarbete mellan FordonsGas Sverige och Buss i Väst (Bivab) som resulterat i detta avtal kan vi nu fullfölja vår intention och satsa på framtiden, vilket känns jättekul, säger Åsa Yhlen, platschef.

Biogasen i Sävsjö produceras idag huvudsakligen från flytgödsel som hämtas ifrån lantbruk i närområdet. För att öka produktionen av biogas kommer Biond att ta in mer matavfall, slaktavfall och annat organiskt avfall.

– Vi är glada över att kunna köpa biogasen från en lokal producent. När vi åker buss och kör bil på vårt eget avfall ser vi verkligen biogasens styrka. Med rätt krav i upphandlingarna kan vi sluta kretsloppet och få en hållbar transportlösning säger Danny Wong, marknadschef FordonsGas Sverige AB.

FordonsGas kommer sälja vidare biogasen till Bivab som vunnit upphandlingen gällande länstrafiken i Jönköpings län. Bivab kommer sedan att distribuera biogasen till sina underleverantörer och även anordna den tankstationsinfrastruktur som krävs.

– Vi är mycket nöjda och stolta att kunna köra på lokalproducerad biogas, och bidra till att biogasen sprids i hela länet säger Christer Pettersson, vd Bivab.

– Detta är väldigt positivt för regionen, det lokala näringslivet och vi tar viktiga steg mot ett mer hållbart samhälle avslutar Åsa Yhlen.

För mer information kontakta:
Åsa Yhlen, platschef Biond, mobil 076-783 38 00 mail: asa.yhlen@biond.se
Stefan Wennerström, vd Biond, mobil: 070-972 38 05, mail: stefan.wennerstrom@biond.se

Biond har verksamhet inom biocirkulär avfallshantering och är en av Sveriges största biogasproducenter med en årlig produktion om ca 80 GWh biogas och 200 000 ton biogödsel. Bolaget erbjuder kommuner och företag utveckling, drift och kommersiell förvaltning av avfalls- och energianläggningar i syfte att göra dessa mer lönsamma och cirkulära. Biond driver för närvarande två biocirkulära anläggningar, en utanför Helsingborg samt en i Sävsjö. För med information besök www.biond.se

Biond ingår i Peas Industries som förutom biocirkulär avfallshantering även är verksamt inom förnybar energi och hållbar matproduktion. Koncernen omsatte 2018 ca 4 365 MSEK. För mer information besök www.peas.com

Taggar:

Citat