Rivstart för Biopassets senaste säsong

Report this content

Idag går Biopassets öppningsfilm för den nya säsongen upp – den romantiska Past lives. Filmen har fått inget mindre än lyriska recensioner och ger Biopassets nya säsong en riktig rivstart. Något som visar på både kvaliteten i urvalet och lovar gott för den kommande säsongen fylld av starka titlar.

Biopassets programråd som väljer ut säsongens filmer har haft en mycket god fingertoppskänsla. Tidigare säsonger har varit fyllda av både prisade filmer och publikfavoriter, nu senast publiksuccén Barbie. I år har ett 10-tal filmer valts ut efter en noggrann bedömning i ett urval av hela 50 nominerade filmer.

Nu visar de återigen sitt kunnande med öppningsfilmen Past Lives. Med toppbetyg i DN, SvD och citat som ”Fulländad film om kärlek”, ”Inget annat än ett mästerverk” och ”Svindlande vacker” är det en rivstart för Biopassets säsong.

Under hösten kommer också stora svenska filmer som Tillsammans 99’ och Hammarskjöld samt Cornelisdokumentären Somliga går med trasiga skor. Första delen av säsongen innehåller också Ridley Scotts Napoleon, och i vår kommer danska Möte i Rom med Rolf Lassgård.

Rusning till Biopasset

Biopasset är en satsning från den svenska film- och biografbranschen för att öka biobesöken. Den nya säsongen har redan lockat rekordmånga medlemmar, trots att programmet nyligen släpptes.

”Vi har redan sålt nära 11 000 Biopass och förväntar oss en stark ökning under hösten när vi nu lanserat programmet. Vi hoppas på det här sättet kunna bidra till att locka tillbaka publiken till biografen och guida besökarna till pärlorna i det stora utbudet av film”, säger Per Erik Hotti, styrelseordförande för Biopasset.

Biopasset är en rikstäckande bioklubb där medlemmarna får noggrant utvalda biofilmer från den ordinarie repertoaren till halva priset med premiärdatum jämnt fördelade över ungefär ett år. Filmerna har nominerats av filmdistributörerna och har därefter valts ut av ett programråd av film- och branschkunniga experter för att skapa ett varierat program från Sverige, Europa och övriga världen.

Biopasset säsong 3, 2023-2023.

• Past Lives / SEPTEMBER
  • Tillsammans 99’ / OKTOBER
  • Somliga går med trasiga skor / NOVEMBER
  • Napoleon / NOVEMBER
  • Hammarskjöld / DECEMBER
  • The Old Oak / JANUARI
  • Zone of Interest / FEBRUARI
  • May December / MARS
  • Möte i Rom / APRIL
  • The Pot au Feu / MAJ
  • Överraskningsfilm! / JUNI-JULI
    Sista filmen i säsongen blir en överraskning och kommer att presenteras under hösten.

www.biopasset.se

För mer information kontakta:

Peter Frantzell
Mail: Peter@strandberghaage.se
Tel: 0707 – 59 25 58

Fakta Biopasset
  • Den svenska biografklubben är en branschsatsning som ägs och drivs gemensamt av Sveriges Biografägareförbund och Sveriges Filmuthyrareförening. I styrelsen ingår även de mindre biografägarna och mer nischade filmdistributörerna.
  • Tio filmer kommer varje år att väljas ut av ett sju namn starkt film-och branschkunnigt expertråd.
  • Ambitionen är att utbudet ska vara varierat och attraktivt–allt för en vuxen publik. Minst två filmer kommer att vara svenska, kompletterat med en mix av filmer från resten av världen.
  • Biopasset kostar 149 kronor och som medlemfår mandigitala rabattkuponger som gör det möjligt att se de utvalda filmerna till halva priset.
  • Biljetten gäller på alla biografer som önskar delta och visar filmen. Sveriges Biografägareförbund, Riksföreningen Biograferna, Sveriges Filmuthyrareförening samt Föreningen Filmdistributörerna står bakom projektet.
  • Klubben är öppen för alla filmdistributörer som vill nominera sina filmer.
  • Målet är att på sikt öka de svenska biobesöken med två miljoner biobesök per år.

Biopasset Säsong 3

Past Lives / REGI: Celine Song / SEPTEMBER

Först ut är Past Lives, en tidlös kärlekshistoria som tar andan ur dig och älskas lika mycket av publiken som kritikerna. Två barndomsvänner från Sydkorea återser varandra som vuxna i New York; Nora bor där och är gift, medan Hae Sung inte hittat den rätta. Snart börjar båda fundera över de vägar deras liv tagit. "Ett fantastiskt romantiskt drama med perfekt tonträff" skriver Rolling Stone. En härlig start på en otrolig biosäsong!

Tillsammans 99 / REGI: Lukas Moodysson / OKTOBER

Lukas Moodysson är tillbaka med karaktärerna från publiksuccén Tillsammans. Moodysson har gjort några av de senaste decenniernas mest älskade och kritikerrosade filmer som exempelvis Fucking Åmål och Lilja 4-ever. Han återvänder nu, 20 år senare, till kollektivet från Tillsammans; Göran, Lena, Lasse, Klasse och de andra. Under ett dygn återförenas de i skratt, tårar, olösta konflikter och nostalgi. En film som berör och rycker med biopubliken med sin humor, glädje och även sorg.

Somliga går med trasiga skor / REGI: Magnus Gertten / NOVEMBER

Cornelis Vreeswijk tillhör svensk musiks allra största ikoner. Invandrarkillen från Holland blev folkkär när han moderniserade den svenska visan. Men framgångarna hade ett pris och hans stormiga privatliv hamnade ofta på löpsedlarna. Med hjälp av nyupptäckt arkivmaterial tecknas ett starkt porträtt av en komplex artist som gav röst till samhällets svaga och trasiga. Kanske för att han, trots sina framgångar, alltid var en av dem.

Napoleon / REGI: Ridley Scott / NOVEMBER

NAPOLEON, med Oscar®belönade Joaquin Phoenix i huvudrollen, är ett spektakulärt actionepos som beskriver den franska kejsaren uppgång och fall. Med storskaligt filmskapande, orkestrerad av den legendariske regissören Ridley Scott, skildras Bonapartes obevekliga resa till makten genom hans komplicerade förhållande till sin stora kärlek, Josephine. Hans visionära militära och politiska taktik gestaltas med några av de mest dynamiska stridssekvenserna som någonsin filmats.

Hammarskjöld / REGI: Per Fly / DECEMBER

Dag Hammarskjöld är en av de internationellt mest kända svenskarna i modern tid. 1961 har han ett år kvar som FN:s generalsekreterare, innan han kan dra sig tillbaka till Österlen och den efterlängtade friheten. Men det kalla kriget rasar för fullt och brännpunkten ligger i Kongo. Dag Hammarskjöld tar på sig uppdraget att mäkla fred i landet. Ett omöjligt uppdrag, enligt många. Ett självmordsuppdrag, enligt andra. Filmen är en intensiv, spännande och rörande berättelse, som för oss lite närmare den lika elegante som beslutsamme svenske diplomaten.

The Old Oak / REGI: Ken Loach / JANUARI

Puben The Old Oak kämpar för sin överlevnad i en alltmer avfolkad nordengelsk gruvby. När ett antal syriska flyktingar kommer till samhället blir stämningen laddad i byn. Men pubägaren TJ Bannatyne hittar vänner bland flyktingarna och börjar snart se möjligheter snarare än hot. Ken Loach är en av de stora brittiska regissörerna, vars känslostarka filmer handlar om människans kamp i vardagen.  ”…Ken Loach, lika kraftfull som alltid, levererar en av årets starkaste, mest mänskliga filmer.” skriver Time Out.

Zone of Interest / REGI: Jonathan Glazer / FEBRUARI

Vinnaren av Grand Prix i Cannes 2023 är en film om ett till synes banalt liv i skuggan av den absoluta ondskan. Kommendanten i Auschwitz, Rudolf Höss, och hans fru Hedwig, strävar efter att bygga ett drömliv för sin familj i ett hus och en trädgård bredvid lägret. SVT:s Fredrik Sahlin hyllade filmen efter att ha sett den i Cannes och skrev ” En överraskande upptäckt som får en att sätta sig käpprak i biostolen och lyfta på hatten…”

May December / REGI: Todd Haynes / MARS

Två starka kvinnor, spelade av Julianne Moore och Natalie Portman, drabbar samman i det här underhållande och eleganta dramat signerat Todd Haynes. 20 år efter att ett pars romans blivit ett hett ämne i skvallerpressen, besöks de av en skådespelerska som gör research för en film om deras skandalösa förflutna. Något som naturligtvis får konsekvenser. Haynes är känd för sina starka kvinnoporträtt gestaltade av stora stjärnor och May December är inget undantag. ”Ljuvlig och farlig, går inte att motstå.”  skrev Vogue

Möte i Rom / REGI: Niclas Bendixen / APRIL

En romantisk dramakomedi där Rolf Lassgård spelar Johannes, vars oväntade möte i Rom med det danska paret Gerda och Kristoffer (Bodil Jørgensen och Kristian Halken) får oanade konsekvenser. Gerda och Johannes har ett förflutet som Kristoffer inte känner till - frågan är om den gnistan finns kvar? Möte i Rom är en livsbejakande kärlekshistoria om att gå på upptäcksfärd och återfinna både sig själv och varandra.

The Pot au Feu / REGI: Anh Hung Tran / MAJ

Det sägs att vägen till mannens hjärta går genom magen. Den här franska pärlan om mat och kärlek, med Juliette Binoche i huvudrollen, vänder på rollerna. Året är 1885. Den makalösa kocken Eugenie (Juliette Binoche) har arbetat för den berömda gourmeten Dodin i 20 år. Med tiden förvandlas deras relation till en romans som ger upphov till alltmer enastående rätter, den ena läckrare än den andra. Men Eugenie älskar sin frihet och vill inte gifta sig med Dodin. Så han bestämmer sig för att göra något som han aldrig tidigare har gjort: Att laga mat åt henne.

Bonusfilmen sommaren 2024

Vi behåller den här överraskning för oss själva ett tag.