BioPhausia - förvärvar licensrätter till tre generiska läkemedel

Report this content

BioPhausia - förvärvar licensrätter till tre generiska läkemedel BioPhausias marknadsbolag Medisan AB har förvärvat licensrätterna i Norden för tre generiska läkemedel från det belgiska bolaget Laboratoires SMB S.A. De utgör alternativ, med samma aktiva substanser, till läkemedlen Losec MUPS, Fontex Basal och Clarityn. De tre substanserna är syrapumpshämmaren Omeprazol, antidepressionsmedlet Fluoxetin och Loratadin mot allergier. Den nordiska marknaden för dessa beräknas vara värd cirka 1,2 miljarder kr årligen. "Vår ambition är att nå en försäljning på 10 procent av denna marknad", säger Urban Edman, VD för Medisan. "Det anser vi vara fullt realistiskt med tanke på de möjligheter som öppnas för generika när de ursprungliga läkemedlens patent går ut." För syrapumpshämmaren Omeprazol och Fluoxetin mot depressioner finns inga patentskydd i Norden. I början av 2004 upphör också det patent som berör Loratadin i Sverige. "Vi räknar med att vår försäljning av Omeprazol och Fluoxetin kan komma igång under sista kvartalet i år, och av Loratadin under första halvåret 2004", säger Urban Edman. "Att Omeprazol kommer att säljas i tablettform och inte som kapsel anser vi vara en klar konkurrensfördel." Tidigare har BioPhausias marknadsbolag Medisan förvärvat marknadsföringsrättigheterna i Sverige och Norge för Rhophylac, ett nytt immunoglobulin, från det schweiziska bolaget ZLB, samt tecknat ett licensavtal med franska Ethypharm S.A för en produkt med indikationen "svår cancersmärta". Uppsala den 25 april 2003 För ytterligare information, vänligen kontakta: Claes Thulin, VD BioPhausia, telefon 018-34 99 00 Urban Edman, VD Medisan, telefon 018-34 99 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/25/20030425BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/25/20030425BIT00220/wkr0002.pdf