BioPhausia erhåller distributionsrättigheter från Cipla

BioPhausia erhåller distributionsrätter från Cipla BioPhausias marknadsbolag Medisan har erhållit distributionsrätterna i Norden för två generiska läkemedel från det indiska bolaget Cipla. De utgör alternativ, med samma aktiva substanser, till läkemedlen Zyrlex och Ciproxin. Den nordiska generikamarknaden för allergimedlet Cetirizin och antibiotikapreparatet Ciprofloxacin beräknas vara värd cirka 130 Mkr. Medisans försäljning i Norden av Cetirizin Medisan och Ciprofloxacin Medisan från Cipla väntas komma i gång första kvartalet 2004. Medisan och Cipla, Indiens största läkemedelsbolag med ett brett sortiment av både egenutvecklade och generiska läkemedel, har slutit ett ramavtal, som ger Medisan möjlighet att överta rättigheterna i Norden för ett stort antal av det indiska bolagets produkter. "Cipla har i sitt sortiment en rad läkemedel som vi bedömer vara intressanta för den nordiska marknaden", säger BioPhausias VD Claes Thulin. "Med en leverantör som Cipla är vi övertygade om att vi alltid kommer att kunna erbjuda mycket konkurrenskraftiga priser på en rad generiska läkemedel." Tidigare har BioPhausias marknadsbolag Medisan förvärvat rätterna i Norden för fyra läkemedel. Med de två nya produkterna från indiska Cipla har Medisan rättigheter för sex produkter, vars totala marknad i Norden beräknas vara värd över 1 miljarder kr. Uppsala den 16 juni 2003 För ytterligare information, vänligen kontakta: Claes Thulin, VD BioPhausia, telefon 018-34 99 00, mobil 0708-99 34 50 Urban Edman, VD Medisan, telefon 018-34 99 00, mobil 0705-669662 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/16/20030616BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/16/20030616BIT00100/wkr0002.pdf