Ny indikation för EmdogainGel godkänd inom EU

Ny indikation för EmdogainGel godkänd inom EU Biora har fått ett godkännande av en ny indikation för EmdogainGel inom EU, behandling av retraktionsdefekter (blottlagda tandhalsar). Biora planerar att lansera denna indikation under April, 2003. I en kommentar säger Bioras VD och koncernchef Donna Janson: " Den nyligen EU-godkända indikationen omfattar användning av EmdogainGel vid behandling av blottlagda tandhalsar och visar på att betydelsen av biologiskt baserade produkter ökar inom det dentala området. Estetisk behandling med mjukvävnadsingrepp är vanligt förekommande i USA och det är Bioras uppfattning att denna typ av behandling nu ökar i Europa. Detta beror på en förbättrad kirurgisk teknik och ökad efterfrågan från patienter. I dag sker behandlingen genom att täcka den blottlagda tandhalsen med mjukvävnad. Genom att komplettera behandlingen med EmdogainGel ökar man kvaliteten på de nybildade vävnadsfästena och därigenom möjligheten till ett lyckosamt resultat även på sikt." Under det tredje kvartalet 2002 lämnade Biora även in en registreringsansökan för denna indikation till den amerikanska registreringsmyndigheten, FDA. Biora väntar för närvarande på svar. För mer information kontakta: Tommie Johansson, Corporate Communication och Investor Relations, Biora, tel:+46 (0) 70 32 21 365 Donna Janson, VD och Koncernchef, Biora tel: +46-40-32 12 28 http://www.biora.com Biora AB utvecklar, tillverkar och säljer produkter som är biologiskt baserade och som används vid behandling av tändernas sjukdomar. Huvudprodukten, Emdogain®Gel, som är godkänd för försäljning i Europa, Nordamerika och Japan, återbildar på ett naturligt sätt det fäste som tanden förlorat på grund av tandlossning. Biora-aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista och Biora ADR är noterad på OTC-listan i USA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/22/20021122BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/22/20021122BIT00200/wkr0002.pdf