Nu använder Värmlandstrafik Biorecros teknik på Hammarö

Report this content

Värmlandstrafik och Nobina tar en ledande position i sitt miljöarbete med hjälp av den nya BECCS-tekniken. Bussarna på Hammarö körs sedan tidigare på biodiesel och grön teknik i bussarna hjälper förarna att spara bränsle. Nu kommer även resten av utsläppen att städas bort ur atmosfären med den nya BECCS-tekniken. Därmed får Hammarötrafiken en tätposition i arbetet med miljövänlig kollektivtrafik.

Minskat fossilberoende

Under 2012 har Värmlandstrafik och entreprenören Nobina 33 bussar som går på förnyelsebart bränsle, RME. Därmed har Värmlandstrafik minskat fossilberoendet med 20 procent. Målet är 30 procent år 2015 och 90 procent år 2020.

Klimatneutralt

BECCS-tekniken (Bio-Energy with Carbon Capture and Storage) är en ny metod där man tar till vara den koldioxid som tidigare fångats upp ur atmosfären av växter och träd. När dessa omvandlas till förnybar el eller biodrivmedel tar man vara på koldioxiden. Sedan komprimeras den och pumpas mer än tusen meter under jorden.

Biorecro är ett svenskt start up-företag. Företaget tar bort koldioxid ur atmosfären med BECCS-tekniken. Detta erbjuds som klimatstädning, ett alternativ till klimatkompensation, för företag och organisationer som vill ta sitt klimatansvar. Mer information om tekniken finns på www.biorecro.se.

Världsledande teknik

Flertalet miljöorganisationer såsom Världsnaturfonden WWF och Det Naturliga Steget stöder Biorecro och arbetet med BECCS-tekniken. En av förespråkarna är Pär Holmgren, tidigare TV-meteorolog, nu klimatexpert, författare och föreläsare.

- Det är viktigt att vi inte bara minskar utsläppen, utan även börjar ta bort koldioxid ur atmosfären. Därför är Värmlandstrafiks och Nobinas insatser avgörande för att vi skall kunna nå klimatmålen. Biorecros klimatstädning med BECCS-tekniken är världsledande på området och ett avgörande redskap för att vända utvecklingen i rätt riktning, säger Pär Holmgren.

- Vi har valt denna typ av klimatkompensation då den har flera fördelar gentemot andra metoder. BECCS-tekniken ger direkt effekt, legitimerar inte användning av fossila energikällor och ger samtidigt möjlighet till minusutsläpp, säger Nobinas miljöchef Sofia Svensson.

Tätposition i branschen

- Hammarötrafiken är ett bra exempel på hur kollektivtrafiken kan göras klimatneutral, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull. Dessutom vet vi den exakta kostnaden, som uppgår till 2,9 miljoner kronor per år eller 2 kronor och 20 öre per kilometer.

De elva hammaröbussarna går 12 000 mil per buss och år.

Nobinas områdeschef Lennart Salomonsson säger att klimatstädning är en global angelägenhet.

- Genom samarbetet med Värmlandstrafik tar vi en tätposition i branschen och även internationellt, när vi använder den här nya tekniken.

- Tack vare Värmlandstrafik och Nobinas initiativ kan vi accelerera vårt arbete med att ta bort koldioxid ur atmosfären. Vi är glada att de visar ledarskap genom sitt klimatarbete och tar sitt ansvar fullt ut med hjälp av oss, säger Biorecros vd Henrik Karlsson.

Om BECCS-tekniken

Koldioxidlagring från biomassa, eller Bio-Energy with Carbon Capture and Storage (BECCS), är en teknik som kombinerar koldioxid från biomassa med geologisk koldioxidlagring. När biomassa växer är den redan koldioxidneutral, eftersom den ingår i det naturliga kretsloppet. Genom att lagra den koldioxid som bundits i biomassan permanent i underjorden, avlägsnas koldioxid ur atmosfären och därmed uppstår minusutsläpp, vilket är motsatsen till fossila utsläpp. Biomassa är all typ av växtlighet, som träd och grödor. Genom fotosyntesen har växterna tagit upp koldioxid från atmosfären och bundit den i sin struktur.

När människan processar eller förbränner biomassan släpps koldioxiden ut. Dessa utsläpp kan stoppas med BECCS-tekniken. Koldioxiden fångas in vid t ex massaindustrier, biogasanläggningar och etanolfabriker och pumpas sedan ned tusentals meter under marken för slutgiltig lagring.

Biorecro deltar idag i ett flertal BECCS-projekt, varav ett redan inlett lagring. Det ligger i Illinois, USA, och är världens första storskaliga BECCS-anläggning, till största del finansierad av amerikanska energidepartementet. Anläggningen har kapacitet för lagring av 1 000 000 ton koldioxid per år. Nu sker förberedelser för fler anläggningar runtom i Europa, Nord- och Sydamerika. Även i Sverige finns goda förutsättningar för infångning av koldioxid från svenska massabruk, där lagringen kan ske under norska Nordsjön.

Såväl Världsnaturfonden WWF och Internationella energimyndigheten, IEA/OECD, har slagit fast att BECCS är avgörande för att vi ska nå klimatmålen och i synnerhet det så kallade tvågradersmålet. En rad forskare på området, däribland Christian Azar på Chalmers och Kenneth Möllersten vid KTH, har kommit fram till att tekniken har stor betydelse för att stoppa klimatförändringar och vända utvecklingen för att minska koldioxidhalten i atmosfären.

Läs mer om processen och hur lagringen går till på www.biorecro.se

Filmer om BECCS:

SVT -inslag om BECCS: http://www.svt.se/2.108068/1.2169072/sverige_kan_bli_bast_pa_minusutslapp

Världsnaturfonden WWF:s film om BECCS och Biorecro:

Biorecros VD:s föreläsning vid Stanford University, USA om BECCS:

KTH:s film om BECCS och Biorecro:

Läs mer om BECCS:

Forskarkommentarer om BECCS i SVT: http://www.svt.se/2.108068/1.2264981/kommentarer_om_beccs

FN:s klimatpanel, IPCC, om BECCS:

OECD Environmental Outlook to 2050 om BECCS (i slutet av sid 67):

FN:s klimatpanel, IPCC, rapport om koldioxidlagring:

Mer om minusutsläpp och Virgin Earth Challenge: