Portugisiska Intercapital investerar i Biorecros nyemission

Report this content

Den portugisiska venture capital-firman Intercapital Investimentos e Gestão de Activos, S.A., investerar i Biorecro. Efter förhandlingar under december och januari har Intercapital beslutat att gå in som första investerare i Biorecros pågående nyemission som lead investor med 1 miljon kronor. Investeringen är Intercapitals första investering i Sverige och Nordeuropa.

- Biorecro är ett av de mest spännande cleantechbolagen i Europa, med en skalbar affär inom ett kraftigt växande marknadssegment. BECCS-tekniken som bolaget arbetar med är dessutom en nyckelteknologi för att möta viktiga globala klimatmål. Det är därför med stor tillförsikt som vi idag går in som ägare i Biorecro, säger Intercapitals managing director Joao Paulo Champalimaud.

- Vi är stolta över att kunna attrahera investeringar från internationella venture capital-aktörer. Vi har sedan starten strävat efter att inte bara vara bäst i Sverige, utan att vara världsledande inom vårt segment. Vi är glada att nu få en portugisisk investerare, utöver de tidigare svenska, brittiska och amerikanska ägarna, säger Biorecros styrelseordförande Lennart Byström.

Om Intercapital

Intercapital Investimentos e Gestão de Activos, S.A. är en portugisisk investeringsfirma etablerad 2012 som investerar i start-up-bolag inom förnybar energi och miljöteknik. Intercapital vill samarbeta med och stödja innovativt entreprenörskap som skapar positiva effekter för miljön och ger sociala mervärden. Ambitionen är att bli en ledande aktör för att sammanföra norra Europa med portugisisktalande länder.

Om Biorecro

Biorecro är ett svenskt miljöteknikföretag grundat 2007. Bolaget tar bort koldioxid ur atmosfären med hjälp av den nya BECCS-tekniken (Bio-Energy with Carbon Capture and Storage). Koldioxid fångas upp ur atmosfären med hjälp av fotosyntes hos träd och växter, för att sedan lagras tusentals meter under marken.  BECCS-tekniken skapar ett nettoflöde av koldioxid från atmosfären till underjorden. Resultatet säljs som tjänsten klimatstädning, ett nytt alternativ till klimatkompensation för dem som inte enbart vill kompensera sina utsläpp, utan vill gå längre och städa bort utsläppen permanent från atmosfären.

Under första kvartalet 2013 genomför Biorecro en nyemission om totalt 25 miljoner kronor för att expandera sin försäljningsorganisation i Sverige och inleda försäljning i Storbritannien, Tyskland och övriga Europa, samt inleda fler samarbeten med potentiella BECCS-produktionsanläggningar i Nordamerika, Europa och Brasilien.

För mer information, vänligen kontakta

Intercapitals managing director Joao Paulo Champalimaud, +351 917 329 128, joao.champalimaud@intercapital.pt

Biorecros styrelseordförande Lennart Byström, 0708 533 221, l.bystrom@biorecro.se

Taggar:

Biorecro är ett av de mest spännande cleantechbolagen i Europa.
Joao Paulo Champalimaud