Svenska Biorecro finalist i Virgin Earth Challenge

Report this content

Det svenska företaget Biorecro är finalist i klimattävlingen Virgin Earth Challenge. Tävlingen ger ett pris på 25 miljoner dollar till den som på ett säkert, kommersiellt och storskaligt sätt kan ta bort koldioxid ur atmosfären.

Virgin Earth Challenge är en tävling grundad av den brittiske entreprenören Richard Branson. Bland jurymedlemmarna finns den förre amerikanske vicepresidenten och klimataktivisten Al Gore och den brittiske miljöpionjären James Lovelock. Fler än 2600 bidrag har inkommit sedan tävlingen startade för mer än fyra år sedan och svenska Biorecro valts ut som en elva finalister.

Biorecro tävlar med en teknik som kallas för BECCS (Bio-Energy with Carbon Capture and Storage). Tekniken bygger på att träd och växter suger upp koldioxid ur atmosfären när de växer. När träden och växterna förbränns kan koldioxiden fångas in, komprimeras och därefter pumpas ned i underjorden. På så sätt förs koldioxiden bort, ut ur atmosfären. Detta är tvärt emot fossila utsläpp som tillför atmosfären koldioxid, och kallas därför för minusutsläpp.

-   ”Vi på Biorecro är stolta över att få detta erkännande, och det är extra roligt att det kommer från en entreprenör som Richard Branson. Efter flera år av förberedelser har vi nu fått ett kvitto på att vi håller världsklass, säger Henrik Karlsson, vd på Biorecro.

BECCS-tekniken har testats under det senaste decenniet och nu inleds lagring i en större skala. År 2013 kommer den årliga mängden koldioxid som undanlagras från atmosfären uppgå till mellan en och två miljoner ton. För att möta klimatutmaningen måste denna kapacitet byggas ut snabbt. Enligt internationella energimyndigheten IEA behövs 2,4 miljarder ton återföras från atmosfären till underjorden med hjälp av BECCS år 2050 för att på effektivaste sätt nå två-gradersmålet.

**********************************

Bild på vd Henrik Karlsson:
http://biorecro.com/download/Henrik_Karlsson_101210_large.jpg (fotograf: Josef Wiklund, fritt att använda för er utan kostnad)

Mer information om Biorecro hittar du på www.biorecro.com. Förra året rapporterade SR och SVT om vår teknik (BECCS), se mer på   http://svt.se/2.108068/1.2169072/sverige_kan_bli_bast_pa_minusutslapp   och   http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4034014      Vi publicerade även en debattartikel tillsammans med Per Bolund (mp), Anders Wijkman (fd. kd) och Lars Kristofersson (fd WWF), se    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/koldioxid-maste-tas-bort-ur-atmosfaren-for-att-klara-klimatet_5552907.svd

Länkar till texten

Biorecros hemsida: www.biorecro.com

Virgin Earth Challenge: http://www.virgin.com/subsites/virginearth/

IEA:s rapport: http://www.iea.org/papers/2009/CCS_Roadmap.pdf

Förslag på personer att ringa för kommentarer:

Henrik Karlsson, Vd Biorecro 070 712 75 69

Lennart Byström, styrelseordförande Biorecro, 0708 533 221

WWF:s klimatchef Stefan Henningsson, 070 579 92 91