EU satsar 20 miljoner på "konstgjorda hundnosen"

Report this content

EU satsar 20 miljoner på "konstgjorda hundnosen" EU har beslutat att satsa 20 miljoner kronor på den "konstgjorda hundnosen", som utvecklas av Biosensor Applications. Dess "luktsinne" kommer nu att breddas från detektion av minor och narkotika till att också kunna detektera terroristsprängämnen. Av det totala bidraget går 12 miljoner kronor direkt till Biosensor Applications och 8 miljoner till företagets underleverantörer samt till Räddningsverket och Norsk Folkehjälp som ska testa systemet. Bidraget kommer att betalas ut under en treårsperiod. EU vill bidra till ett biosensorsystem ("konstgjorda hundnosen") som både kan detektera minor och s.k. terroristsprängämnen. - EUs stöd innebär att vi nu tidigarelägger utvecklingen av en detektor för att förhindra terroristattacker vid flygplatser och viktiga byggnader, säger Carl Lundberg, VD för Biosensor Applications. Av 48 ansökningar var BIOSENS-projektet, som det kallas, det enda som fick EU-betyget "very good" avseende båda de två viktigaste kriterierna - systemets innovativa och vetenskapliga kvalitet samt dess förutsättningar att bli kommersiellt lönsamt. EUs utvärderare beskriver tekniken som "excellent". För ytterligare information, kontakta: Carl Lundberg, VD Biosensor Applications, tel 08 - 706 75 15, 0708 - 36 31 83 e-post: lundberg@bioapp.se, Biosensor Applications AB utvecklar ett biosensorsystem, populärt kallat den konstgjorda hundnosen. Systemets plattform består dels av en enhet som samlar in luft, dels av en analysenhet som detekterar eventuella molekyler från det eftersökta ämnet. I första fasen fokuseras på explosivämnen och narkotika. När plattformen är färdigutvecklad kan systemet användas för att detektera nästan alla kända ämnen. Biosensor Applications ägs av bland andra Metallica, Kommunalarbetareförbundet, Röda Korset och Svenska kyrkan. Företaget har 13 anställda och huvudkontor i Stockholm. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/18/20010118BIT00580/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/18/20010118BIT00580/bit0002.pdf