Konstgjorda hundnosen spårade kokain i USA

Report this content

"Konstgjorda hundnosen" spårade kokain i USA Biosensor Applications narkotikadetektor, "den konstgjorda hundnosen", har under tester i USA lyckats påvisa kokain i containrar. Testerna arrangerades av tullmyndigheterna i USA och Kanada. Detektorn identifierade kokain i tre containrar och gav negativt utslag vid den container som var tom. - Testerna var en stor framgång och de kommer väsentligt att underlätta den fortsatta lanseringen av systemet, säger Carl Lundberg, vd för Biosensor. Amerikanska och kanadensiska tullen inbjöd tillverkare att testa sina detektionssystem vid realistiska smugglingsscenarier på militärbasen Fort Huachuca i Arizona. Biosensor undersökte fyra containrar. Den ena var tom och de övriga tre innehöll mellan 30 och 60 kilo kokain vardera. Kokainet, som hade beslagtagits vid mexikanska gränsövergångar, var förpackat i slutna plastpåsar och inlindade i kraftig plast. Svårigheten att identifiera kokainet i containrarna varierade, men samtliga hade ett borrat hål om 5 cm där luftprover togs. - Resultatet var glädjande. Biosensors detektor gav inte utslag vid prov på den tomma containern, men väl vid samtliga fem prov som vi genomförde vid de containrar som innehöll kokain, säger Carl Lundberg. Biosensor har inlett lanseringen av sin narkotikadetektor. Systemet kan identifiera de narkotiska preparaten amfetamin, metamfetamin, heroin, kokain och ecstasy. Systemet presenteras under hösten för en rad potentiella amerikanska och europeiska kunder. För ytterligare information, kontakta: Jan Persson, ordförande, Biosensor Applications, tel 0733 - 603 123 (Carl Lundberg är på resande fot). e-post: carl.lundberg@biosensor.se Biosensor Applications Sweden AB utvecklar ett biosensorsystem, populärt kallat den "konstgjorda hundnosen". Systemets plattform består dels av en enhet som samlar in luft, dels av en analysenhet som detekterar eventuella molekyler från det eftersökta ämnet. Systemet kan i dagsläget detektera narkotika och explosivämnen. Företaget har 21 anställda och huvudkontor i Stockholm. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/23/20021023BIT00380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/23/20021023BIT00380/wkr0002.pdf