Nyemission ger konstgjorda hundnosen 35 miljoner

Report this content

Nyemission ger konstgjorda hundnosen 35 miljoner Biosensor Applications har genomfört en riktad emission som ger företaget 35 miljoner kronor för fortsatt utveckling av den s.k. konstgjorda hundnosen. Komunalarbetareförbundet har blivit ny delägare och Metallica, Röda Korset samt Svenska kyrkan har utökat sina investeringar. - Pengarna ska användas till att förbättra företagets mindetektor och till att färdigställa en första generation narkotikadetektor, säger Carl Lundberg, VD för Biosensor Applications AB. Metallica investerar 11,5 miljoner, Kommunalarbetarförbundet 7 miljoner och Röda Korset och Svenska kyrkan vardera 2,5 miljoner kronor. Av de 35 miljonerna utgörs 25 miljoner av konvertibler och 10 miljoner av nyemitterade aktier. - Det är glädjande att våra delägare visar ett så stort förtroende för vårt företag och vår produkt, säger Carl Lundberg. Den första prototypen av en minsökare levererades nyligen till Räddningsverket, som avser att testa systemet i Balkanregionen och i södra Afrika. Under nästa år kommer Biosensor Applications att presentera ett system som kan detektera amfetamin, heroin, kokain och cannabis. För ytterligare information, kontakta: Carl Lundberg, VD Biosensor Applications, tel 08 - 706 75 15, 0708 - 36 31 83 epost: lundberg@bioapp.se, Biosensor Applications AB utvecklar ett biosensorsystem, populärt kallat den konstgjorda hundnosen. Systemets plattform består dels av en enhet som samlar in luft, dels av en analysenhet som detekterar eventuella molekyler från det eftersökta ämnet. I första fasen fokuseras på explosivämnen och narkotika. När plattformen är färdigutvecklad kan systemet användas för att detektera nästan alla kända ämnen. Biosensor Applications har 13 anställda och huvudkontor i Stockholm. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/05/20001205BIT00680/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/05/20001205BIT00680/bit0002.pdf