Analysguiden: Utökat nät för distribution

Corona-pandemin fortsätter att försvåra för Bioservo i bolagets globala ambitioner att nå ut på den industriella marknaden. Men produkternas tydliga nytta stärker de långsiktiga möjligheterna.

Fem nya avtal säkrade senaste kvartalet

Corona-pandemin fortsätter att försvåra för Bioservo i bolagets globala ambitioner att nå ut på den industriella marknaden. I stället utnyttjar bolaget tiden till att utöka antalet marknader i sin satsning på att kommersialisera Ironhand. Under tredje kvartalet visade försäljningen som förväntat något lägre tillväxt och återigen var en stor del av kvartalets intäkter hänförliga till Loxam, bolagets stora franska kund, som under kvartalet fullbordade sin beställning av 100 Ironhand-enheter. Vid införsäljning av nya produktkoncept som Ironhand blir processen särskilt svår när säljarna inte kan träffa potentiella nya kunder. I väntan på att corona-restriktionerna mildras och affärsaktiviteterna kommer igång på nytt fokuserar Bioservo på att stärka sitt nät av distributörer med fem nya avtal på strategiskt viktiga marknader säkrade bara under det senaste kvartalet.

Första data från EU-studie på Carbonhand

I oktober presenterades de första kliniska resultaten från iHand-studien, en EU-stödd studie av Carbonhand, bolagets medicintekniska kraftförstärkande handske för personer med funktionshinder. Studien är planerad att omfatta 63 patienter och resultaten från de första 13 patienterna presenterades på International Conference of Neurorehabilitation. Av delårsrapporten framgår att den effekt Carbonhand uppnådde var att stärka kraften i patients handgrepp med 3 kg under Activities of Daily Living (ADL), vilket som exempel kan innebära att patienten orkar knyta sina skosnören. Corona-pandemin har satt tillfälligt stopp för ytterligare rekrytering av patienter vid de holländska center där studien bedrivs.

Motiverat värde sänks till 17 kronor (18)

Carbonhand kan över tiden få stor betydelse för Bioservo och ta över rollen som bolagets tillväxtprodukt, men i dagsläget har försäljningen av produkten stagnerat. Vi räknar med att försäljningen av Carbonhand kan återgå till tillväxt under 2022 och skjuter prognoserna ett år på framtiden. För bolagets industriella produkt, Ironhand, väntar ett spännande avslut där det mesta talar för att GM avslutar sin utvärdering av Ironhand inom kort. Vi räknar med ett positivt besked och en upphandling från GM av 50-100 enheter under 2021. Sammantaget sänker vi våra försäljningsprognoser för 2021 med drygt tio procent, en effekt färre sålda Carbonhand-enheter och lägre projektförsäljning. Vårt nya motiverade värde för aktien är 17 kronor (18).

Läs analysen här:

(https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-bioservo-utokat-nat-distribution)