Bioservo investerar ytterligare inom Life Science

Under året kommer nya kliniska data presenteras som förväntas påvisa positiva effekter av att använda Bioservos greppförstärkande handske Carbonhand. I samband med det lanseras en helt ny version av Carbonhand med utökad funktionalitet och förbättrad användarupplevelse. För att ytterligare stärka upp försäljningsorganisationen har vi tillsatt en nordisk försäljningschef för Life Science.

Senare i år kommer slutresultat från iHand-studien*, en randomiserad multicenterstudie genomförd av Roessingh Research and Development i Nederländerna, att presenteras. Preliminära data visar på lovande resultat vad gäller de primära effektmåtten, förbättrad handfunktion och ökad greppstyrka. Slutresultatet kommer att presenteras på ett antal vetenskapliga konferenser under året. Första tillfället är under konferensen som arrangeras av Internationella Federationen för Handkirurgi och Handterapi, (IFSSH) i London i juni.

I samband med att resultatet från studien presenteras kommer Carbonhand 2.0 introduceras inom Norden och övriga Europa. Carbonhand 2.0 är en helt ny version av vår kraftförstärkande handske, med utökad funktionalitet samt förbättrad användarupplevelse, som kommer kunna användas både som ett assisterande hjälpmedel och vid rehabilitering av patienter med nedsatt handfunktion.

Carbonhand lanserades redan 2013 under namnet SEM-Glove och har varit tillgänglig för personer med nedsatt handfunktion sedan dess, i Sverige främst via Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, men även som förskrivningsbart hjälpmedel via ett fåtal regioner. När vi nu står inför att presentera nya kliniska data som förväntas styrka klinisk evidens och samtidigt introducerar en helt ny produkt gör vi en kraftig satsning inom Life Science både i Norden och övriga Europa. En del av denna satsning är att stärka upp försäljningsorganisationen med en nordisk försäljningschef, Philip Simonson, som kommer arbeta med såväl direktförsäljning i Sverige som med våra nordiska distributörer. Philip har stor erfarenhet av försäljning inom medtech och lång vana av att arbeta med upphandlingar både inom och utanför den svenska marknaden.

Förberedelser har även initierats för att i ett senare skede introducera Carbonhand på den amerikanska marknaden.

”Vi ser med tillförsikt fram emot att kunna presentera slutresultaten från den kliniska studien, där preliminära data visar på lovande resultat både vad gäller förbättrad handfunktion och ökad greppstyrka.” Säger Petter Bäckgren, vd på Bioservo. ”Vår satsning inom Life Science sker mot bakgrund av att vi ser en stor marknadspotential både i Europa och USA, där vi med vår unika teknologi har möjlighet att hjälpa ännu fler patienter att få en ökad livskvalitet.”

Petter Bäckgren, VD, Bioservo Technologies AB
Telefon: 08 - 21 17 10

Mikael Wester, Marknadschef, Bioservo Technologies AB
Telefon: 08 - 21 17 10
mikael.wester@bioservo.com

Bioservo Technologies AB (publ) är ett världsledande företag inom bärbara, muskelförstärkande system för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Alla våra innovativa produkter och system är designade för att hålla människor starka, friska och effektiva.

Bolaget har en unik global position inom mjuka, aktiva exoskelett för handen, både för industriella tillämpningar som förbättrar arbetares hälsa och för förbättrad livskvalitet för personer med nedsatt muskelstyrka.

FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se, är utsedd till bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.
För mer information, vänligen besök www.bioservo.com

* Kottink AIR, Nikamp CDM, Buurke JH, Bos F, van der Sluis CK, van den Broek M, Onneweer B, Stolwijk-Swüste JM, Brink SM, Rietman JS, Prange-Lasonder GB. Six weeks use of a wearable soft-robotic glove during ADL: preliminary results of ongoing clinical study. 5th International Conference on Neurorehabilitation (ICNR), Oct 13-16 2020. Den kliniska prövningen har genomförts inom ramen för iHand-projektet. Projektet har fått finansiering från Europeiska unionens forsknings- och innovationsprogram Horizon 2020 enligt bidragsavtal nr 801945.