• Bioservo AB/

Bioservo tecknar distributörsavtal för försäljning av all-new Ironhand® för den Amerikanska marknaden

Bioservo Technologies AB (publ) (Nasdaq First North: BIOS) har tecknat ett exklusivt distributörsavtal med Rhino Assembly Ltd. För USA.

Rhino Assembly’s mission är att identifiera och leverera världens mest innovativa lösningar inom monteringsindustrin, erbjuda överlägsen service, lokal expertkunskap och snabb support för att göra kunder mer effektiva, montera  produkter med högre kvalitet, samt att bibehålla en säker arbetsmiljö för deras medarbetare.

Rhino Assembly är en väletablerad leverantör till bilindustrin med över 30 års erfarenhet och en  passande samarbetspartner för Bioservo i USA. Rhino Assembly arbetar med kunder som Ford, BMW, Boeing, Caterpillar och många fler inom bil-, flyg-, samt jordbruksindustrin.

Petter Bäckgren, VD på Bioservo, kommenterade ”Vi är glada att få välkomna Rhino Assembly till vårt globala nätverk när vi nu etablerar distributörer genom Europa och USA. Vi tecknar  avtal med erfarna organisationer som med hjälp av sina omfattande nätverk kommer att bli riktigt bra partner när vi marknadsför den senaste versionen av Ironhand® på deras respektive marknader.”

Dan Brooks, CEO Rhino Assembly, kommmenterade: “Det är vår mission att assistera våra kunder inom ergonomi och produktivitet på arbetsplatser. Med tillskottet av Bioservo´s Ironhand®, har vi en unik lösning som minskar risken för skador på medarbetare.

Diskussioner pågår just nu med distributörer för fler marknader och ytterligare avtal förväntas under 2019.

Om Ironhand®
Bioservos mjuka robotiksystem Ironhand
® består av en smidig handske och en portabel nätdel som bärs som en ryggsäck. Ironhand® kan tillföra upp till 80 N till användarens grepp inom några sekunder. Dessutom möjliggör det datorbaserade systemet en smart digitalisering av ergonomisk riskbedömning för att upptäcka risker för belastningsskador hos användare i olika arbetssituationer samt ger operatören adaptiv prestanda över tiden. Samtidigt som handsken stödjer användaren, samlar enheten in och analyserar data som gör det möjligt att bedöma risken och identifiera de fall av greppintensiva rörelser som utsätter användaren för en hög ergonomisk risk. Användaren har full kontroll över systemet vilket bidrar till att skapa en hälsosam och hållbar arbetsmiljö.

Om Rhino Assembly

Rhino Assembly är ett företag inom företagsgruppen Rhino Tool House. Rhino Tool House har en bred kompetens och kapacitet att både leverera service och projekt beroende på kundens behov. Med ett öga in i framtiden och en serviceinriktad strategi, Rhino Tool House fokuserar på att hela tiden utveckla en djupare förståelse för kunden och att kontinuerligt stärka partnerskap med leverantörer. Rhino Assembly´s strategi har inneburit att företaget kontinuerligt har utbildat medarbetare på den senaste innovativa teknologin för att matcha kunders behov av lösningar inom Industry 4.0. Rhino Assembly´s vision är att i en mycket dynamisk värld, finns vi för att revolutionera din process. Genom vår kultur skapar vi strategiska partnerskap med våra medarbetare, kunder och ägare.

Certifieringar:

ISO 9001:2015

ISO 14001:2015

ISO 17025: 2005, 2017 Accredited Service Centers

Websites:

www.rhinotoolhouse.com

www.rhinoassembly.com

Media contacts:

Michelle Fontana
Southern Division Marketing Manager
704.395.2100 ext. 3427

Steven Vogt
Northern Division Marketing Manager
262.796.1100 ext. 4191

Bioservo Technologies (publ) är ett teknik- och utvecklingsbolag som kombinerar medicinsk vetenskap med modern robotteknik. Bolaget har en globalt framskjuten position inom soft exoskeleton-teknik, bärbara kraftstärkande produkter, för personer med behov av extra kraft för att stärka kroppens uthållighet och funktion, eller för personer med nedsatt muskelstyrka.

Efter många år av forskning och utveckling fokuserar Bioservo Technologies på en kommersialisering av bolagets produkter och patenterade teknik. De framtagna handskarna lämpar sig väl för både rehabilitering inom hälso- och sjukvården och i preventivt syfte för professionella användare inom industrin. Bolaget har bland annat tecknat strategiska samarbetsavtal med ett flertal multinationella företag inom bland annat bil-, flyg- samt bygg- och infrastrukturindustrin.

Bioservo Technologies grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Bioservo Technologies är ett svenskt publikt aktiebolag med huvudkontor och verksamhet i Stockholm. FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se, är utsedd till bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North. Besök gärna www.bioservo.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Petter Bäckgren
Tel.:  +46 (0)8 21 17 10