Ironhand[®] får stor uppmärksamhet på WearRAcon i USA

I förra veckan anordnades WearRAcon i Arizona i USA, en årlig konferens arrangerad av Wearable Robotics Association. Under konferensen fick Ironhand® stor uppmärksamhet genom en presentation av General Motors tester med Ironhand®, en separat presentation av Ironhand® och många besök i Bioservos monter.

Bland ergonomer, forskare och leverantörer fanns ett uppdämt behov av att träffas och utbyta erfarenheter kring hur man ska utvärdera nyttan med exoskelett, hur företag ska besluta om var de ska användas och hur man ska gå till väga för att införa dem i produktionsmiljöer. Efter två år med Covidrestriktioner var det äntligen dags.

Många var intresserade av att höra Ryan Porto, ergonom på General Motors, presentera deras slutsatser efter att de har varit med och utvecklat och testat Ironhand under flera år. 2016 initierade Bioservo och General Motors ett gemensamt utvecklingssamarbete med syfte att ta fram en aktiv robothandske för att minska risken för skador vid greppintensiva arbetsuppgifter. Projektet initierades av General Motors avdelning för tekniska innovationer inom robotik, 2018 övergick ansvaret inom General Motors till ergonomiavdelningen som fortsatt med fokus på att testa Ironhand i olika industriella tillämpningar och miljöer. Testerna har syftat till att undersöka vilken hjälp de anställda upplever att Ironhand ger vid olika arbetsuppgifter, hur lätt det är att använda Ironhand, att produkten håller för användning i en industriell miljö och andra mätpunkter som tex hur produkten påverkar muskelaktivitet. Testerna har inkluderat ca 50 operatörer och fler än 1,000 arbetsskift på fem olika monteringsanläggningar i både USA och Kanada.

I korthet var deras slutsatser att:

• De användare som upplevde att de fick bäst hjälp av Ironhand i projektet hade ofta någon form av skada eller historik av skada, exempelvis muskuloskeletala skador, karpaltunnelsyndrom, artrit eller någon annan form av tidigare skada som reducerat muskelkraften eller rörelseförmågan i handen. Hos dem var acceptansnivån mycket hög och de upplevde avsevärda förbättringar tack vare Ironhand.
  • Majoriteten av arbetsuppgifterna på General Motors monteringsanläggningar innehåller relativt få greppintensiva moment och är så pass varierande att Ironhand i dagsläget inte kommer användas som ett obligatoriskt hjälpmedel.
  • Mätningar av muskelaktivitet med elektromyografi (EMG) har genomförts av oberoende forskare från University of Windsor i Kanada och tidiga resultat visar att Ironhand inte ökar muskelaktivitet och kan därför anses säker och tillför ingen risk för skada, Ironhand 2.0 påvisar även en förbättring mot tidigare versioner.
  • Testerna för att säkerställa produktens hållbarhet, framför allt handskens motståndskraft mot förslitningar, visar att utrustningen med god marginal håller för industrins hårt ställda krav. Testerna med den senaste generationen, Ironhand 2.0, har visat att hållbarheten på handskar var fem månader, vilket ses som en stor framgång i projektet.

Nästa steg för General Motors är att presentera slutresultaten för fordonsindustrins fackförbund (UAW), samt för övriga ergonomer på olika tillverkningsenheter inom USA. Därefter kommer Ironhand göras tillgänglig för tillverkningsenheterna för att själva besluta om lokalt införande, till deras hjälp har ett beslutsunderlag tagits fram för att bistå ergonomer och arbetsledare i arbetet att identifiera rätt användare för Ironhand. General Motors är även fortsatt mycket intresserade av att vara med och utvärdera kommande produkter från Bioservo, exempelvis det produktkoncept som presenterades under konferensen, The Assessment Glove, som genom trycksensorer och rörelsesensorer mäter risker för hand-, och handledsskador på arbetsplatser.

Under konferensen visades även alla förbättringar som införts i Ironhand 2.0, bland annat möjligheten att skapa automatiska ergonomiska riskanalyser baserat på data som samlas in från systemet. De integrerade analysmetoderna bygger på de inom branschen välkända riskanalysmetoderna HAL-TLV och DUET.

Konferensen erbjöd även möjligheter att knyta kontakter med nya stora företag inom olika branscher. Företag som är intresserade av att förbättra arbetsmiljön för sina anställda och undvika förslitningsskador, men även potentiella samarbetspartners som är intresserade av att kunna nyttja Bioservos unika teknologi.

Petter Bäckgren, VD, Bioservo Technologies AB
Telefon: 08 - 21 17 10
petter.backgren@bioservo.com

Mikael Wester, Marknadschef, Bioservo Technologies AB
Telefon: 08 - 21 17 10
mikael.wester@bioservo.com

Om Bioservo Technologies
Bioservo Technologies AB (publ) är ett världsledande företag inom bärbara, muskelförstärkande system för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Alla våra innovativa produkter och system är designade för att hålla människor starka, friska och effektiva.

Bolaget har en unik global position inom mjuka, aktiva exoskelett för handen, både för industriella tillämpningar som förbättrar arbetares hälsa och för förbättrad livskvalitet för personer med nedsatt muskelstyrka.

Bioservo Technologies grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Bioservo Technologies är ett svenskt publikt aktiebolag med huvudkontor och verksamhet i Kista norr om Stockholm.

FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se, är utsedd till bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.

För mer information, vänligen besök www.bioservo.se