Skelex förvärvar rättigheterna till Ironhand från Bioservo

Den 17 juni tecknade Bioservo AB och Skelex BV ett avtal om förvärv av rättigheterna till Ironhand. Genom detta avtal tar Skelex över rättigheterna att utveckla och sälja Ironhand och utökar sin portfölj av exoskelett för den industriella marknaden. Bioservo kommer att fokusera fullt ut på life science-marknaden och fortsätta att utveckla och sälja Carbonhand.

Genom detta partnerskap får Skelex globala exklusiva distributionsrättigheter till den befintliga Ironhand-produkten och en licens till Bioservo-teknologin för att utveckla, tillverka och sälja nya produkter baserade på teknologin. Skelex förvärvar även rättigheterna till varumärket Ironhand.

Genom förvärvet av Ironhand lägger Skelex inte bara till stöd för handintensiva arbetsuppgifter till sitt nuvarande produktsortiment för axel- och ryggstöd, de lägger också till aktiv exoskeletteknik i sitt erbjudande.

"Vi är mycket glada över att kunna tillkännage Skelex förvärv av Ironhand från Bioservo. Detta strategiska tillskott till vår produktportfölj breddar inte bara vår räckvidd med ett kompletterande aktivt exoskelett, utan lägger också grunden för Skelex satsning på bionik och nästa generations prestationshöjande wearables. Genom att integrera Ironhands banbrytande teknik för mjuka exoskelett är vi redo att lansera en ny, banbrytande innovationsplan som ligger i linje med Skelex uppdrag att förbättra säkerheten och prestandan för industriarbetare globalt."
Gaurav Genani, VD Skelex

"Bioservo kommer att kunna ägna sitt kommersiella fokus åt life science, vilket har varit bolagets rötter sedan den första handsken baserad på den unika SEM-teknologin uppfanns för nästan 20 år sedan. Efter att ha förfinat och vidareutvecklat tekniken och skapat lösningar för både patienter och industriarbetare, gör bolaget nu ett strategiskt val att helt fokusera på att hjälpa människor med nedsatt handfunktion att återfå sitt oberoende och återuppta vardagliga aktiviteter. Bioservos Carbonhand-produkt har varit en framgång i Europa och har börjat ta fart i USA, och bolaget fokuserar nu på ytterligare tillväxt på dessa marknader."
Petter Bäckgren, VD Bioservo

Denna överenskommelse är också startpunkten för ett partnerskap mellan Bioservo och Skelex, där båda företagens långa erfarenhet av att utveckla unika lösningar för att stärka människor utnyttjas för att gemensamt vidareutveckla banbrytande teknologier som ska tillämpas både för industriella tillämpningar och inom hälso- och sjukvårdssektorn.

Om Ironhand
Ironhand är världens första aktiva, mjuka exoskelett för handen. Systemet består av en handske som täcker alla fem fingrarna och ett kraftpaket som bärs i en ryggsäck eller höftväska. Det aktiveras när användaren börjar röra handen för att utföra en uppgift, med hjälp av sensorer i handflatan och på fingrarna. Via Smart Assist-funktionen lär sig systemet hur en viss användare använder handsken och anpassar styrsystemet för att ge en naturlig kraft. Ironhand stärker det mänskliga greppet, vilket gör att operatören kan använda mindre greppkraft vid repetitiva arbetsuppgifter. Mindre kraft minskar tröttheten och förebygger belastningsskador.

Petter Bäckgren, VD, Bioservo AB
E-post: petter.backgren@bioservo.com

Gaurav Genani, VD, Skelex BV
E-post: g.genani@skel-ex.com