Allt starkare vetenskapligt stöd för Bioservos kraftförstärkande handske

Ännu en studie har publicerats som visar positiva effekter av att använda Bioservos teknologi för att stärka handens grepp. Den senaste studien undersökte användbarhet och effekter av en assisterande robot-handske i hemmiljö för personer med MS eller som fått en stroke. Detta är den senaste i raden av studier som publicerats det gångna året.

I den här studien*1 som genomförts i ett samarbete mellan Karolinska Institutet och Danderyds sjukhus undersöktes effekterna vid en mängd olika aktiviteter i det dagliga livet. De mest positiva effekterna var att personerna kunde hålla i saker under lång tid med ett fast grepp. En person med MS beskriver det så här: ”Fördelen har varit att jag har kunnat använda min vänsterhand för att lyfta upp saker och ta tag i saker. Först greppa och sedan lyfta… det kunde jag inte förut”. En annan person sa ”Det positiva är att handsken hjälper med greppet och det negativa är att jag borde ha haft den tidigare innan min förmåga försvann.”

Den förra publicerade artikeln i den vetenskapliga tidskriften ”Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation”*2 visar att rehabilitering i hemmet med Bioservo Technologies kraftförstärkande handske leder till förbättrad handfunktion för personer med ryggmärgsskada. Slutsatsen från studien är att rehabilitering med robot-handsken är effektiv för att förbättra och bibehålla grov- och finmotorisk funktion för personer med ryggmärgsskada. I en tidigare publicerad artikel i den vetenskapliga tidskriften PLoS ONE*3 redovisas forskningsresultat som visar att stöd av den mjuka greppförstärkande robot-handsken, antingen som ett hjälpmedel eller som ett träningsredskap, kan vara ett lovande sätt att motverka försämring av handfunktion förknippad med åldrande.

Vi väntar fortfarande på resultaten från den mest omfattande studien som ännu inte är avslutad. Den undersöker den rehabiliterande effekten av att använda Bisoervos kraftförstärkande handske.

Pusselbitar läggs en efter en och bygger upp en allt starkare bild av att Bioservo’s kraftförstärkande handske inte bara hjälper personer med nedsatt funktion i händerna att klara av dagliga aktiviteter, utan även kan användas i rehabiliterande syfte för att återfå förlorad handfunktion och motverka försämring av handfunktion förknippad med åldrande.

*1 Factors affecting the usability of an assistive soft robotic glove after stroke or multiple sclerosis. Susanne Palmcrantz, Jeanette Plantin, Jörgen Borg Karolinska Institutet, Department of Clinical Sciences, Danderyd Hospital, Division of Rehabilitation Medicine, Stockholm, Sweden. Journal of Rehabilitation Medicine (march 2020) https://doi.org/10.2340/16501977-2650

*2 Osuagwu, B.A., Timms, S., Peachment, R. et al. Home-based rehabilitation using a soft robotic hand glove device leads to improvement in hand function in people with chronic spinal cord injury:a pilot study. J NeuroEngineering Rehabil 17, 40 (2020). https://doi.org/10.1186/s12984-020-00660-y

*3 Radder B, Prange-Lasonder GB, Kottink AIR, Holmberg J, Sletta K, van Dijk M, et al. (2019) Home rehabilitation supported by a wearable soft-robotic device for improving hand function in older adults: A pilot randomized controlled trial. PLoS ONE 14(8): e0220544. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0220544

Mikael Wester, Marknadschef, Bioservo Technologies AB
mikael.wester@bioservo.com

Bolaget har en unik global position inom soft exoskeleton-teknologi för handen, både för industriella tillämpningar som förbättrar arbetares hälsa och för att förbättra livskvalitet för personer med nedsatt muskelstyrka.

FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se, är utsedd till bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.