Analysguiden: "Hög försäljningstillväxt i utmanande tider"

Bioservo redovisar ett starkt andra kvartal, orderingången ser något tunnare ut för andra halvåret men exponering på viktiga mässor gör att vi ser goda möjligheter till bibehållen tillväxt. Vi ser en uppsida om 50% för aktien från dagens nivå.

Bioservo visar upp ett starkt utfall för årets andra kvartal med en försäljningstillväxt på 37 procent. Siffrorna domineras helt av leveranser till den franska maskinuthyraren Loxam. Inför årets andra hälft ser orderboken svagare ut men bolaget kommer i höst visa upp sina produkter på viktiga mässor i Europa.

Loxams order på 82 Ironhand i början av året är i och med andra kvartalet slutlevererad. Möjligheten finns för en mindre uppföljningsorder, men sammantaget har utsikterna för årets andra halva inte stärkts under kvartalet. Bolagets andra stora produkt, Carbonhand, har påverkats negativt av sjukvårdens avsmalnade fokus under covid-pandemin.

Återupptagen långtidsstudie

På den positiva sidan märks att bolagets andra långtidsstudie av Ironhand vid en av General Motors monteringsfabriker i USA är återstartad. Vi spekulerar i att NASA-utmärkelsen i juli till Ironhand stärker Bioservos chanser till en större order nästa år. Ytterligare en viktig nyhet kan bli den presentation av de första resultaten från den EU-finansierade Carbonhand-studien iHand, som ska presenteras i mitten av oktober på INCR 2020, en virtuell konferens för arbetsmiljö.

Rejäl uppsida i aktien

Bioservo tillhör en av vinnarna på börsen sedan förra kvartalsrapporten. Aktien har klättrat 51 procent sedan vår senaste rapport, trots osäkra kortsiktiga utsikter. Vi håller fast vid ett värde på 18 kronor per aktie, trots mindre prognossänkning.

Läs analysen här:

(https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-bioservo-hog-forsaljningstillvaxt-i-utmanande-tider