Bioservo har tecknat ett distributörsavtal för försäljning av Ironhand® i Frankrike

Bioservo Technologies AB (publ) (Nasdaq First North: BIOS) har tecknat ett exklusivt distributörsavtal med GOBIO, ett varumärke inom EUROPE TECHNOLOGIES Group för försäljning av Ironhand® på den franska marknaden. GOBIO har både en ledningsgrupp och ett säljteam med tidigare erfarenhet av framgångsrik försäljning av exoskelett för industriell användning och har god kontakt med relevanta kunder i Frankrike som passar Bioservo’s strategi för kommersialisering.

Petter Bäckgren, VD på Bioservo, kommenterade ”Vi är glada att få välkomna GOBIO som en partner när vi etablerar distributörsnätverk genom Europa och USA. Vi tecknar nu avtal med erfarna organisationer som med hjälp av sina omfattande nätverk kommer att bli riktigt bra partner när vi marknadsför den nyaste versionen av Ironhand® på deras respektive marknader.”

Patrick Cheppe, VD EUROPE TECHNOLOGIES, kommenterade: ”Som en erkänd ledare av marknadsföring och distribution av exoskelett i Frankrike för ett brett industrisegment, är vi väldigt noggranna med att välja de bästa och mest mogna produkterna för att kunna erbjuda våra kunder en bred portfolio. Vi är stolta över att bli partner med Bioservo då vi är övertygade om värdet av och fördelarna med den senaste versionen av Ironhand®.

Bioservo har tidigare tecknat ett exklusivt avtal med Loxam i Frankrike för uthyrning av den senaste versionen av Ironhand®. Detta system för uthyrning lanserades främst för Eiffage och kommer att vara tillgängligt i hela Frankrike för andra företag inom alla industrier och sektorer.

Diskussioner pågår just nu med distributörer för ytterligare marknader och ytterligare avtal förväntas under 2019.

Om Ironhand®
Bioservos mjuka robotiksystem Ironhand® består av en smidig handske och en portabel nätdel som bärs som en ryggsäck. Ironhand® kan tillföra upp till 80 N till användarens grepp inom några sekunder. Dessutom möjliggör det datorbaserade systemet en smart digitalisering av ergonomisk riskbedömning för att upptäcka risker för belastningsskador hos användare i olika arbetssituationer samt ger operatören adaptiv prestanda över tiden. Samtidigt som handsken stödjer användaren, samlar enheten in och analyserar data som gör det möjligt att bedöma risken och identifiera de fall av greppintensiva rörelser som utsätter användaren för en hög ergonomisk risk. Användaren har full kontroll över systemet vilket bidrar till att skapa en hälsosam och hållbar arbetsmiljö.

Om GOBIO
GOBIO är ett varumärke inom EUROPE TECHNOLOGIES baserat i Nantes (Frankrike). GOBIO distribuerar ett komplett sortiment av exoskelett och producerar sina egna ”zero gravity arms”. Deras lösningar riktar sig mot tillverkning, mekaniskt, lantbruk, transport, infrastruktur, offentliga arbeten och logistikindustrier. Varumärket har ett antal välkända kunder så som RENAULT, ST MICHEL, VINCI, DECATHLON, etc.
WEBSITE:  www.gobio-robot.com

Om EUROPE TECHNOLOGIES
Företaget grundades 1992 och är ett privat företag med närmare 350 anställda och en omsättning på 63M €. De är hängivna tillverkningsindustrin (flyg-, sjö-, bil-, lantbruk, etc.) och genom sina dotterbolag erbjuder de industrialisering och tillverkning av metall- och sammansatta delar, design och produktion av robotceller och anpassade maskiner som integrerar egna processer (delar efterbehandling, skärning, svetsning etc.) och slutligen internationella MRO-tjänster.
EUROPE TECHNOLOGIES är belägna i Frankrike med ett flertal lokaler men har även ett dotterbolag i USA (Alabama) samt Kina (Hangzhou). De franska dotterbolagen inom koncernen är: GEBE2 PRODUCTIQUE - ORATECH INNOVATION – SERVISOUD - SONATS och SONIMAT.

Efter många år av forskning och utveckling fokuserar Bioservo Technologies på en kommersialisering av bolagets produkter och patenterade teknik. De framtagna handskarna lämpar sig väl för både rehabilitering inom hälso- och sjukvården och i preventivt syfte för professionella användare inom industrin. Bolaget har bland annat tecknat strategiska samarbetsavtal med ett flertal multinationella företag inom bland annat bil-, flyg- samt bygg- och infrastrukturindustrin.

Bioservo Technologies grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Bioservo Technologies är ett svenskt publikt aktiebolag med huvudkontor och verksamhet i Stockholm. FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se, är utsedd till bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North. Besök gärna www.bioservo.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Petter Bäckgren
Tel.:  +46 (0)8 21 17 10