Bioservo lanserar en ny version av Ironhand® med ökad användarvänlighet

Bioservo Technologies AB har idag lanserat en ny version av deras aktiva och mjuka exoskelett, utvecklad för att ge en ännu bättre användarupplevelse. Ironhand 1.6 ger operatören möjlighet att via en app anpassa handskens inställningar och levereras med en uppdaterad handske med ökad komfort samt en alternativ bärlösning för förbättrad ergonomi.

Ironhand har genomgått noggranna tester hos flera av de ledande företagen inom bil-, flyg- och byggindustrin. Baserat på erfarenhet och den feedback som mottagits under testerna har den nya versionen utvecklats. Det nya systemet har samma fördelar och funktioner som tidigare version men innehåller uppdateringar som ytterligare förbättrar användarupplevelsen.

Anpassas enkelt av operatören

I samband med lanseringen av Ironhand 1.6 introduceras IronConnect, en android-baserad app för anpassning och profilhantering av Ironhand. Appen är primärt tänkt att ge operatörerna möjlighet att själva göra inställningar och skapa egna profiler som passar deras specifika behov och arbetsuppgifter. Appen IronConnect är första delen i lanseringen av ett koncept med en molnbaserad tjänst för administrering och datainsamling. Nästa del kommer att introduceras i ett senare skede.

Förbättrad komfort och ökad fingerfärdighet

Handsken som ingår i Ironhand 1.6 har en förbättrad design och nya material för att förbättra användarvänligheten i olika arbetssituationer. Den nya versionen av handsken har smidigare fingertoppar och innebär förbättrad komfort och ökad fingerfärdighet.

Ytterligare en bärlösning för förbättrad ergonomi

För att bredda urvalet av passande arbetssituationer, lanserar Bioservo en alternativ bärlösning till den nuvarande ryggsäcken. Kraftenheten bärs då i en höftväska och kan användas med eller utan hängslen som extra avlastning. Det ger operatörerna möjlighet att välja den lösning som bäst passar för arbetets karaktär. Både höftväskan och ryggsäcken finns tillgänglig i olika storlekar.

Länk till bilder: https://www.bioservo.com/sv/nyheter-media/videos

Mikael Wester, Marknadsdirektör, Bioservo Technologies AB

mikael.wester@bioservo.com

Bioservo Technologies AB (publ) är ett teknik- och utvecklingsbolag som kombinerar medicinsk vetenskap med modern robotteknik. Bolaget har en globalt framskjuten position inom soft exoskeletonteknik, bärbara kraftstärkande produkter, för personer med behov av extra kraft för att stärka kroppens uthållighet och funktion, eller för personer med nedsatt muskelstyrka.

Bioservo Technologies grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Bioservo Technologies är ett svenskt publikt aktiebolag med huvudkontor och verksamhet i Kista norr om Stockholm. FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se, är utsedd till bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.

Utvecklingen av Ironhand är delvis finansierad av iHand projektet inom ramen för Europeiska Unionens forsknings- och innovationsprogram Horizon 2020. Projektnummer för iHand är 801945.