• Bioservo AB/

Bioservo Technologies AB offentliggör delårsrapport för andra kvartalet samt nya finansiella mål

Bioservo AB (publ) ("Bioservo" eller "Bolaget") offentliggör idag Bolagets delårsrapport för det andra kvartalet 2022 och nya finansiella mål för 2025 baserat på det tilltagande intresset inom industrisegmentet i USA samt den kommande lanseringen av Carbonhand 2.0 inom hälsovårdssegmentet. Enligt de nya målen ska Bioservo uppnå en omsättning uppgående till 100 MSEK och kassaflödespositivitet under 2025.

Andra kvartalet i siffror

• Nettoomsättningen uppgick till 3,6 (1,0) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -11,0 (-9,6) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -11,8 (-10,9 MSEK)
  • Periodens resultat uppgick till -11,8 (-10,9) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,62 (-0,69) SEK
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -10,1 (-10,8) MSEK

Första halvåret i siffror

• Nettoomsättningen uppgick till 6,5 (2,5) MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -11,0 (-9,6) MSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -23,9 (-19,9) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -23,9 (-19,9) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,26 (-1,26) SEK
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -23,0 (-18,4) MSEK
  • Likvida medel uppgick per den 30 juni till 28,6 (34,5) MSEK

Händelser under perioden

• Forskningssamarbetet mellan Bioservo Technologies, Aleris Rehab Station Stockholm, Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska Högskolan går in en aktiv fas med den första patienten inkluderad. Syftet med pilotstudien är att undersöka om användning av ett mjukt aktivt exoskelett, exempelvis Carbonhand, kan mildra effekterna av en stroke och i förlängningen förkorta rehabiliteringstiden.

• Preliminära resultat presenterades från den på gående iHand-studien vid kongressen för Internationella Förbundet för Handkirurgi och Handterapi (IFSSH & IFSHT) i London. Resultatet från 49 deltagare visar en signifikant förbättring av både greppstyrka (27%) och handfunktion (12%). Dessa preliminära resultat är värdefulla eftersom de indikerar att personer med nedsatt greppstyrka och handfunktion självständigt kan utföra aktiviteter i det dagliga livet med Carbonhand.

• Sista patienten inkluderad i den kliniska studien iHand. Alla 63 studiedeltagare har rekryterats för den pågående kliniska studien med Carbonhand. Studien planeras att avslutas under september, därefter kan de slutliga resultaten publiceras och göras publika.

• Bioservo Technologies AB har rekryterat Ola Markusson som ny CTO och medlem i ledningsgruppen. Ola har lång erfarenhet av produktutveckling och förändringsledning från större organisationer och kommer att stärka upp utvecklingsavdelningen för att möjliggöra bolagets fortsatta tillväxt.

Händelser efter perioden

• Bioservo Technologies AB har via distributören Rhino Tool House erhållit en betydelsefull kommersiell order från Waupaca Foundry på 30 Ironhand®-system till ett ordervärde av 1,6 MSEK. Ordern är en del av ett implementeringsprojekt där Bioservo tillsammans med distributören Rhino Tool House under sex månader ska validera produkten för en bredare implementering inom gjuteribranschen.

• Bioservo Technologies AB har tecknat ett distributionsavtal med Rehabilitations Systeme AG för försäljning av Carbonhand® i Schweiz. Avtalet ger tillgång till en ny marknad med bra ersättningssystem och är en del av en kraftig satsning inom Life Science.

Nya finansiella mål

Mot bakgrund av det tilltagande intresset för Ironhand 2.0 bland industrikunder på främst den amerikanska marknaden samt den kommande kommersialiseringen av Carbonhand 2.0 inom hälsovårdssegmentet, som kommer inledas efter att de finala studieresultaten från iHand-studien presenteras i september 2022, har Bioservos styrelse beslutat om en finansiell målbild för 2025. Enligt de nya målen ska Bioservo uppnå en omsättning uppgående till 100 MSEK och kassaflödespositivitet under 2025.

Mikael Wester, Marknadsdirektör, Bioservo Technologies AB
mikael.wester@bioservo.com

Denna information är sådan information som Bioservo är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2022 kl 17:35.

Bioservo Technologies AB (publ) är ett världsledande företag inom bärbara, muskelförstärkande system för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Alla våra innovativa produkter och system är designade för att hålla människor starka, friska och effektiva. Bolaget har en unik global position inom soft exoskeleton-teknologi för handen, både för industriella tillämpningar som förbättrar arbetares hälsa och för att förbättra livskvalitet för personer med nedsatt muskelstyrka. Bioservo Technologies grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Bioservo Technologies är ett svenskt publikt aktiebolag med huvudkontor och verksamhet i Kista norr om Stockholm.

FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se, är utsedd till bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.