• Bioservo AB/

Bioservo tecknar distributörsavtal med Assistive Innovations för försäljning av Carbonhand[®] i Holland

Bioservo tecknar avtal om försäljning av Carbonhand® med Assistive Innovations BV i Holland, en viktig marknad med god kännedom om och stort intresse för Carbonhand. Efter att den nyligen avslutade iHand studien, och andra tidigare studier, genomförts i Holland finns ett stort intresse för Carbonhand hos patienter, kliniker och rehabiliteringskliniker. Genom avtalet får vi tillgång till denna viktiga marknad för Carbonhand.

Assistive Innovations BV grundades 1989 och är en del av en grupp som var världens första tillverkare av rehabiliteringsrobotar, som på den tiden hette Manus. Förutom robotik tillverkar, säljer och anpassar Assistive Innovations armstödssystem och robotar som hjälper funktionshindrade personer med grava funktionsnedsättningar i de övre extremiteterna. Den greppförstärkande handsken Carbonhand kompletterar det befintliga produktsortimentet och skapar ett komplett utbud av hjälpmedel som vänder sig till personer med funktionsnedsättningar i de övre extremiteterna.

Bioservo har redan genomfört produkt- och säljutbildning med Carbonhand på plats hos Assistive Innovations tillsammans med representanter från Roessingh Research and Development (RRD) som utfört de kliniska studierna i Holland. Assistive Innovations har även fått de första demonstrationsenheterna levererade för att kunna inleda försäljningsarbetet.

”Vi har under en längre tid utvärderat distributörer på denna viktiga marknad och är mycket glada över att äntligen tecknat avtal med Assistive Innovations, ett företag med kompletterande produkter som gör att vi bedömer att de har mycket goda förutsättningar att lyckas väl på den holländska marknaden.” säger Petter Bäckgren, VD för Bioservo, och fortsätter: ”Genom att etablera en försäljningskanal i Holland kan vi dra nytta av det intresse som skapats via de kliniska studier som genomförts de senaste åren.”

Mikael Wester, Marknadsdirektör, Bioservo Technologies AB
mikael.wester@bioservo.com

Bioservo Technologies AB (publ) är ett världsledande företag inom bärbara, muskelförstärkande system för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Alla våra innovativa produkter och system är designade för att hålla människor starka, friska och effektiva. Bolaget har en unik global position inom mjuka aktiva exoskelett för handen, både för industriella tillämpningar som förbättrar arbetares hälsa och för att förbättra livskvalitet för personer med nedsatt muskelstyrka. Bioservo Technologies grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Bioservo Technologies är ett svenskt publikt aktiebolag med huvudkontor och verksamhet i Kista norr om Stockholm.

FNCA Sweden AB är utsedd till bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.