Bioservos utvecklingspartner Eiffage har tilldelats tre priser för arbetet med Ironhand®

Bioservo Technologies AB:s (publ) (Nasdaq First North: BIOS) franska utvecklingspartner Eiffage har i höst mottagit tre priser för sitt arbete med Bioservos robothandske Ironhand®. Bolagen har sedan 2017 ett nära forsknings- och utvecklingssamarbete kring utvecklingen av Ironhand®, världens första muskelstärkande mjuka robotiksystem för professionella användare.

Eiffage står liksom många andra företag inför stora utmaningar rörande t ex arbetsmiljön på byggarbetsplatser. Fysiskt krävande uppgifter där händerna utsätts för höga krafter i samband med repetitiva och/eller statiska arbetsuppgifter ökar risken för belastningsskador och andra relaterade problem. Eiffage har ett starkt fokus på att förbättra ergonomiska förhållanden för sina anställda.

Eiffage har nyligen mottagit tre priser:

MASE Awards Normandie Île-de-France
Idag, den 15 oktober, tilldelades Eiffage Energie Systèmes pris på ” MASE Awards Normandie Île-de-France” för utvecklingen av Ironhand® tillsammans med Bioservo Technologies. Utmärkelsen utdelas av MASE Normandie som är en organisation för säkerhetscertifiering inom industrin.

Prévention et Santé au Travail
Den 10 oktober mottog Eiffage Group priset ”Prévention et Santé au Travail” för sitt förebyggande arbete för bättre arbetshälsa. Priset uppmärksammade Bioservos och Eiffages gemensamma projekt att utveckla den kraftförstärkande robothandsken Ironhand®. Motiveringen löd: Ironhand® utvecklad av Bioservo Technologies AB och Eiffage INFRASTRUCTURES är ett perfekt exempel på innovation för förebyggande arbetshälsa inom byggnation och anläggningsarbete.

Tävlingen samlar företag med innovativa projekt inom arkitektur, samhällsbyggnad och byggsektorn. I årets upplaga tävlade 90 företag. Utmärkelsen delades ut under den 24:e upplagan av ”Cadre de Vie Awards” som är en del av FimbACTE festivalen.

Trophée du Bien-être au Travail
Den 16:e september tilldelades Eiffage INFRASTRUCTURES priset ”Trophée du Bien-être au Travail” för sitt arbete med att förebygga förslitningsskador genom användningen av Ironhand® för olika manuella arbetsmoment inom verksamheten. Utmärkelsen belönar produkter, system, tjänster eller initiativ som förbättrar välbefinnandet och delades ut på ett event fokuserat på detta tema.

Petter Bäckgren, VD, Bioservo Technologies, kommenterar:
– Vi är mycket stolta över att kunna bidra med innovativa lösningar för att hålla människor starka, friska och motiverade. Utmärkelserna som vår partner Eiffage har mottagit är en extern validering av Ironhand® och vår teknologi, vilket betyder mycket för oss. Det är ett bevis på att vi har skapat en stark och innovativ produkt som möter industrins behov. Vi är mycket glada över att samarbeta med ett företag som Eiffage som arbetar så fokuserat med att förebygga skador för att kunna skapa en mer hållbar arbetsplats för sina anställda.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Bioservo Technologies AB (publ) är ett teknik- och utvecklingsbolag som kombinerar medicinsk vetenskap med modern robotteknik. Bolaget har en globalt framskjuten position inom soft exoskeletonteknik, bärbara kraftstärkande produkter, för personer med behov av extra kraft för att stärka kroppens uthållighet och funktion, eller för personer med nedsatt muskelstyrka.

FNCA Sweden AB, 08-528 00 399 info@fnca.se, är utsedd till bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.

Om Eiffage
Eiffage är ett av Europas ledande företag inom offentliga arbeten och koncessioner, med verksamhet bland annat inom byggnation, fastigheter, utveckling, anläggningsarbeten, metall, vägar och energisystem. Koncernen har över 65 000 anställda och genererade intäkter på cirka 16 miljarder euro år 2018. www.eiffage.com