Ironhand® vinner NASA Commercial Invention of the Year Award

Ironhand® är världens första aktiva mjuka exoskelett för handen, baserad på Bioservo’s SEM teknologi i kombination med Robo-Glove, utvecklad av NASA och General Motors. Robo-Glove och den kommersiella versionen Ironhand® har vunnit NASA Commercial Invention of the Year Award för 2020.

I Uppfinnings och bidrags-kommitténs motivering skriver de: "Den vinnande uppfinningen," Robo-Glove, "är världens första mjuka roboticerade muskelförstärkningssystem för professionella användare. NASA utvecklade Robo-Glove för att hjälpa astronauter, förbättra rymdpromenadernas effektivitet och utöka dess kapacitet vid rymdutforskning. Medutvecklaren General Motors försökte förbättra säkerheten och effektiviteten hos de operatörer som arbetar i dess tillverkningsanläggningar. Robo-Glove i sin kommersiella produktform "Ironhand" har vida överträffat andra tillgängliga lösningar såsom obekväma exoskelett för handen, passiva kraftförstärkande handskar, eller rehabiliteringshandskar med låg styrka som används av individer som av medicinska skäl har svag greppförmåga. General Motors arbetare använder Ironhand på bilmonteringslinjer och har uppnått bra resultat. Inga andra för tillgängliga kraftförstärkande handskar är effektiva för att utföra dessa typer av krävande manuella monteringsuppgifter. ”

"Vi är mycket stolta över att ha fått detta pris som ger oss ett erkännande för vårt hårda arbete under de senaste åren." Säger Petter Bäckgren, VD på Bioservo och fortsätter, "utan det nära samarbetet med och kontinuerlig feedback från våra utvecklingspartners, som General Motors, skulle vi inte ha kunnat göra Ironhand® så intuitiv, bekväm och ergonomisk."

Läs tillkännagivandet från NASA här

Mikael Wester, Marknadschef, Bioservo Technologies AB
mikael.wester@bioservo.com

Om Ironhand®
Ironhand® är världens första aktiva mjuka exoskelett för handen, designad för att förbättra hälsan för arbetare som utför greppintensiva, repetitiva och statiska arbetsuppgifter. Ironhand® imiterar användarens grepp-rörelser och ger extra styrka och uthållighet i greppet. Den extra kraften avlastar musklerna och bibehåller orken hos användarna, vilket både ökar produktiviteten och välbefinnandet till slutet på skiftet. I korthet hjälper systemet arbetare att hålla sig friska och effektiva.

Bolaget har en unik global position inom soft exoskeleton-teknologi för handen, både för industriella tillämpningar som förbättrar arbetares hälsa och för att förbättra livskvalitet för personer med nedsatt muskelstyrka.

FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se, är utsedd till bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.

För mer information, vänligen besök www.bioservo.com