Utfall i Bioservo Technologies AB:s företrädesemission

Bioservo Technologies AB:s (publ) (”Bioservo” eller ”Bolaget”) nyemission med företrädesrätt för aktieägarna (”Företrädesemissionen”) avslutades den 10 oktober 2022. Teckningssammanställningen visar att 45,2 procent tecknades med och utan stöd av uniträtter. Återstående del av Företrädesemissionen har tecknats av de investerare som garanterat emissionen vilket betyder att Företrädesemissionen är fulltecknad och Bioservo därmed tillförs cirka 30,3 MSEK före emissionskostnader. De som tilldelats aktier utan stöd av uniträtter kommer inom kort att meddelas genom avräkningsnota alternativt via sin förvaltare.

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT I ELLER TILL RYSSLAND, BELARUS, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, USA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD HELT ELLER DELVIS ÄR FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER. DETTA PRESSMEDDELANDE UTGÖR INTE ETT ERBJUDANDE ATT FÖRVÄRVA VÄRDEPAPPER I BIOSERVO TECHNOLOGIES AKTIEBOLAG (PUBL).

”Vi är glada över att ha säkrat kapital för vår fortsatta kommersialisering och vill tacka befintliga aktieägare och nya investerare för deras tro på Bioservo. Vi har lagt grunden för den kommersiella organisationen och står nu redo att bearbeta marknaden och hjälpa de individer som är i behov av greppförstärkande hjälpmedel, oavsett om det till exempel är en anställd i den tunga gjuteribranschen eller inom läderbearbetning eller en individ med nedsatt handfunktion efter en stroke. Vi ser en hög aktivitet, såväl hos vår egen säljorganisation som hos våra säljpartners i vårt distributionsnätverk och ser med tillförsikt på framtiden”, säger Petter Bäckgren, VD på Bioservo.

Utfall
Teckningsperioden för Företrädesemissionen löpte ut den 10 oktober 2022 och sammanställningen visar att 4 249 130 units, motsvarande 4 249 130 aktier eller 44,8 procent, tecknades genom stöd av uniträtter. Därtill erhöll Bolaget intresseanmälningar om teckning av ytterligare 38 800 units, motsvarande 38 800 aktier eller 0,4 procent, utan stöd av uniträtter för en total teckning med och utan stöd av uniträtter om 45,2 procent. Därmed tilldelas emissionsgaranterna återstående del av Företrädesemissionen upp till 100 procent teckning, vilket medför att Bioservo tillförs 30,3 MSEK före emissionskostnader. Besked om tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av uniträtter kommer inom kort att skickas till dem som tilldelats aktier via avräkningsnota. Förvaltarregistrerade aktieägare erhåller besked om tilldelning i enlighet med respektive förvaltares rutiner. Tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av uniträtter har genomförts i enlighet med de principer som angivits i prospektet som offentliggjordes den 21 september 2022.

Antal aktier och aktiekapital
Efter registrering av Företrädesemissionen vid Bolagsverket kommer Bolagets aktiekapital att öka med 1 895 798,40 SEK till sammanlagt 5 687 395,40 SEK. Antalet aktier i Bolaget kommer att öka med 9 478 992 aktier till totalt 28 436 977 aktier. För befintliga aktieägare som inte deltog i Företrädesemissionen innebär detta en utspädningseffekt om cirka 33,3 procent av röster och kapital i Bolaget.

Handel med BTU
Betalda tecknade units (BTU) i nyemissionen handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet BIOS BTU fram till dess att Företrädesemissionen har registrerats av Bolagsverket och kommer därefter att ersättas av aktier och optioner. Registrering av Företrädesemissionen beräknas ske i slutet av oktober 2022.

Teckningsoptioner
Sammanlagt emitteras 9 478 992 teckningsoptioner i samband med Företrädesemissionen och dessa kommer tas upp till handel på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet BIOS TO2. Innehavare av teckningsoptionerna ska ha rätt att under perioden från och med den 4 september 2023 till och med den 18 september 2023 för varje två (2) teckningsoptioner, påkalla teckning av en (1) ny aktie i Bolaget. Teckningskursen för varje aktie kommer motsvara 70 procent av den volymvägda genomsnittskursen enligt Nasdaq First North Growth Markets officiella kurslista för aktien under perioden 21 augusti 2023 till och med den 1 september 2023, dock lägst 3,20 kronor och högst 6,40 kronor per aktie.

Rådgivare
Erik Penser Bank AB är finansiell rådgivare till Bioservo i samband med företrädesemissionen och Born Advokater är legal rådgivare.

Petter Bäckgren, VD
+46 8 21 17 10

Madeleine Börjesson, CFO
madeleine.borjesson@bioservo.com
+46 8 21 17 10

Denna information är sådan information som Bioservo Technologies AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 oktober 2022 kl 18:00 (CEST).

Bolaget har en unik global position inom soft exoskeleton-teknologi för handen, både för industriella tillämpningar som förbättrar arbetares hälsa och för att förbättra livskvalitet för personer med nedsatt muskelstyrka. B
ioservo Technologies grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Bioservo Technologies är ett svenskt publikt aktiebolag med huvudkontor och verksamhet i Kista norr om Stockholm.

FNCA Sweden AB är utsedd till bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North.
För mer information, vänligen besök www.bioservo.com.