Delårsrapport

Report this content

Belopp uttryckt i tusental kronor. Verksamheten Under första halvåret tecknades flera samarbets- och distributionsavtal. Globalt Inom produktområdet/affärsområdet BIOSACAhar distributionsnät distributionsavtal tecknats med Oxford Instruments Medical etablerat Systems gällande internationell marknadsföring och distribution av BIOSACA. Oxford har representation i över 50 länder och omsätter ca 3 miljarder SEK. Avtalet innebär att BIOSYS snabbt får den distributionskapacitet som eftersträvas och därmed ett fotfäste på världsmarknaden. Förutom ovan nämnda avtal har BIOSYS distributionsavtal med Stellate Systems för Canada och USA, Scan-Med A/S för Norge, Medith OY för Finland och Cephalon A/S för Sverige och Danmark. FDA registrering Tillstånd har erhållits av Food and Drug Administration (FDA) färdig för marknadsföring och försäljning av BIOSACA i USA. Utvecklingsavtal För produktområdet BIODROW har avtal tecknats med TRW INC. med TRW Inc. BIOSYS patenterade metod för bedömning av en persons gällande vakenhet/dåsighet skall vidareutvecklas i samarbete med TRW. dåsighets- BIODROW bygger på trådlös, elektronisk överföring av övervakning biologiska signaler. Metoden kan användas för alla typer av fordon. TRW är en av världens största fristående leverantörer till bilindustrin och omsätter ca 13 miljarder USD. Avtal klart för För produktområdet BIOHOME har avtal tecknats med Telia, distans- och Västerbottens landsting, Umeå universitet och Umeå kommun för hem- att tillsammans driva ett projekt gällande distans- och sjukvårdsprojekt hemsjukvård. I projektet prövas BIOHOME som är BIOSYS koncept i Umeå för distansdiagnostik och hemsjukvård. Omsättning och Omsättningen under perioden uppgick till 2 409 (77). resultat Resultatet före dispositioner och skatt uppgick till - 3 431 (- 5 372). Finansiering Vid en extra bolagsstämma i juni beslutades att genomföra en nyemission i bolaget under juli och augusti genom utgivande av högst 2.756.700 nya B-aktier med en teckningskurs på 4 kronor. Tecknas emissionen fullt ut tillförs bolaget ca 10 000 efter emissionskostnader. Likviditet Bolagets likvida medel, inklusive ej utnyttjad del av checkräkningskredit, uppgick vid periodens slut till 152 (10 835) jämfört med 4 113 (4 655) vid räkenskapsårets början. Investeringar Investeringar i maskiner och inventarier samt FoU uppgick under perioden till 1 085 (1 507). Avskrivningar uppgick under perioden till 859 (594). Rapporttillfälle Företaget kommer att utge följande rapporter under 1999; n under 1999 * Delårsrapport per 30 september 1999, 8 november 1999 * Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 1999, 25 februari år 2000 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/20/19990820BIT00330/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/1999/08/20/19990820BIT00330/bit0002.pdf Hela rapporten