• Biotage/

Amerikanska patentverket ogiltigförklarar samtliga patentkrav i US patent 7,410,571 efter Biotages begäran om omprövning av giltigheten av desamma.

Biotage har som tidigare offentliggjorts stämts för patentintrång i USA. Stämningsansökan lämnades in av Scientific Plastic Products, Inc. avseende påstått intrång i de amerikanska patenten 7,138,061, 7,381,327 och 7,410,571.

Biotage lämnade senare in en ansökan till det amerikanska patentverket med begäran om att ompröva giltigheten av samtliga patentkrav i berörda patent. Samtidigt lämnade Biotage in en begäran om att intrångsmålet vid domstolen skulle vilandeförklaras i avvaktan på utgången av omprövningsförfarandet. Domstolen beviljade Biotages begäran.

Det amerikanska patentverket har nu ogiltigförklarat samtliga patentkrav även i US patent 7,410,571. Beslutet kan överklagas.

Såsom tidigare har offentliggjorts har det amerikanska patentverket även ogiltigförklarat samtliga patentkrav i US patenten 7,381,327 och 7,138,061. Scientific Plastic Products har överklagat besluten beträffande US patenten 7,138,061 och 7,381,327.

”I och med detta beslut har det amerikanska patentverkets ånyo bekräftat vår bedömning av det juridiska läget. Vi har hela tiden hävdat att motparten saknar fog för påstått patentintrång.”, säger Torben Jørgensen, VD för Biotage AB.

Kontaktperson:

Torben Jörgensen, VD och koncernchef
Tel: 0707-49 05 84, torben.jorgensen@biotage.com

Informationen i detta pressmeddlande är sådan som Biotage AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 september 2011 kl. 9.00.

Om Biotage:
Biotage erbjuder lösningar, kunskap och erfarenhet inom analytisk kemi och läkemedelskemi. Kunderna består bland annat av de största läkemedels- och bioteknikbolagen i världen samt av ledande akademiska institutioner. Huvudkontoret ligger i Uppsala och företaget har kontor i USA, England och Japan. Biotage har 272 anställda och omsatte 428,9 MSEK under 2010. Biotage är noterat på NASDAQ OMX Nordiska börsen i Stockholm. Hemsida: www.biotage.com