Beslut vid årsstämman i Biotage AB den 26 april 2007

Vid årsstämman i Biotage AB (org.nr. 556539-3138) den 26 april 2007 fattades bland annat nedanstående beslut.

Resultatdisposition
Bolagsstämman beslutade att bolagets ansamlade förlust skall överföras i ny räkning.

Styrelse m.m.
Bolagsstämman beslutade att genom omval utse Ove Mattson, Thomas Eklund, Annika Espander, Staffan Lindstrand, Anders Rydin, Bengt Samuelsson och Mathias Uhlén samt genom nyval utse Axel Broms och Per-Olof Eriksson till styrelseledamöter. Bolagsstämman utsåg Ove Mattsson till styrelseordförande. Tidigare styrelseledamöterna Jeff Bork och Björn Odlander hade avböjt omval.

Bolagsstämman beslutade att styrelsearvode om 1.400.000 kronor skall utgå för perioden till och med slutet av årsstämman 2008 att fördelas enligt följande: ordföranden skall erhålla 400.000 kronor samt var och en av de övriga av bolagsstämman valda ledamöterna som inte är anställda i bolaget, 125.000 kronor vardera. Därutöver skall ersättning till medlemmar av bolagets revisionskommitté skall utgå om sammanlagt högst 100.000 kronor, att fördelas enligt följande: ordföranden skall erhålla 50.000 kronor och övriga medlemmar 25.000 kronor vardera.

Vid bolagsstämman upplystes om att arbetstagarorganisationen Civil¬ingenjörs¬förbundet och Natur¬vetarna vid Biotage har utsett Per-Gunnar Eriksson till arbetstagar¬ledamot i styrelsen, samt att arbetstagar¬organisationen SIF vid Biotage har utsett Maritha Lundin till arbetstagar¬suppleant i styrelsen.

Valberedning
Bolagsstämman beslutade att styrelsens ordförande skall utses till ledamot av valberedningen och skall få i uppdrag att, i samråd med bolagets per den 1 september 2007 röstmässigt största aktieägare, utse ytterligare tre ledamöter. Namnen på dessa skall offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2008. Valberedningen skall inom sig utse en av ledamöterna till ordförande, vilken inte skall vara styrelsens ordförande.

Valberedningens uppgifter skall vara att inför årsstämman 2008 förbereda val av ordförande och övriga ledamöter av styrelsen, val av revisorer, val av ordförande vid årsstämman, arvodesfrågor och därtill hörande frågor.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Bolagsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier och/eller konvertibler
Bolagsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt fatta beslut om emission av aktier och/eller konvertibler. Styrelsen skall äga besluta att aktie och/eller konvertibel skall betalas med apportegendom eller i annat fall på villkor som avses i 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen eller att aktie och/eller konvertibel skall tecknas med kvittningsrätt. Styrelsens beslut om emission får medföra en sammanlagd ökning av antalet aktier i bolaget med högst 8.800.000 aktier.

Antagande av globalt personaloptionsprogram samt bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av teckningsoptioner med rätt till nyteckning av aktier i anledning av personaloptionsprogrammet
Bolagsstämman beslutade om ett globalt personaloptionsprogram, enligt vilket anställda i koncernen vederlagsfritt skall kunna tilldelas sammanlagt högst 1.000.000 personaloptioner under perioden fram till årsstämman 2008.

Lösenpriset skall motsvara det högsta av (a) 110 procent av genomsnittet av de för varje handelsdag noterade senaste betalkurserna enligt Stockholmsbörsens officiella kurslista för Biotage-aktien under de fem handelsdagar som omedelbart föregår tilldelning, och (b) 110 procent av senaste betalkurs på tilldelningsdagen. Personaloptionerna skall ha en löptid om sju år från tilldelningsdagen och skall bli möjliga att utnyttja efter ett år till och med tre år efter tilldelningsdagen med en tredjedel av antalet tilldelade personaloptioner för varje ettårsperiod.

Om samtliga personaloptioner utnyttjas kommer anställda att förvärva aktier i bolaget motsvarande cirka 1,1 procent av aktiekapital och röster baserat på befintligt antal aktier (efter sådant utnyttjande).

För att säkerställa det föreslagna personaloptionsprogrammet beslutade bolagsstämman att bemyndiga styrelsen att emittera teckningsoptioner med rätt till nyteckning av aktier i Biotage. Sammanlagt högst 1.250.000 teckningsoptioner skall kunna utges, varav sammanlagt högst 250.000 teckningsoptioner avses utnyttjas för täckande av de kostnader som kan uppkomma med anledning av personaloptionsprogrammet. Varje teckningsoption skall berättiga till teckning av en ny aktie i Biotage. Rätt att teckna teckningsoptionerna skall, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, endast tillkomma en av styrelsen utsedd bank, fondkommissionär eller motsvarande, alternativt ett av styrelsen utsett helägt dotterbolag till bolaget.

Bolagets aktiekapital kommer, vid antagande av att samtliga teckningsoptioner utnyttjas för teckning av nya aktier, att öka med 1.250.000 kronor, vilket motsvarar en utspädning om cirka 1,4 procent av aktiekapital och röster baserat på befintligt antal aktier (efter sådant utnyttjande).

Uppsala den 26 april 2007
Biotage AB (publ)