Beslut vid extra bolagsstämma i Biotage AB den 7 november 2019

Tel: +46 725 00 25 77, tomas.blomquist@biotage.com
Erika Söderberg Johnson, CFO
Tel: +46 707 20 48 20, erika.johnson@biotage.com

Vid extra bolagsstämma i Biotage AB (org.nr. 556539-3138) den 7 november 2019 fattades bland annat nedanstående beslut.

Antal styrelseledamöter

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att styrelsen ska bestå av sex styrelseledamöter.

Fastställande av arvoden till styrelsen

I enlighet med valberedningens förslag beslutade stämman att det totala arvodet till den nya styrelseledamoten på helårsbasis ska utgå med totalt 225 000 kronor för tiden intill slutet av årsstämman 2020 vilket överensstämmer med arvodena för nuvarande ordinarie ledamöter. Det totala arvodet ska dock justeras pro rata för att reflektera tiden som återstår efter valet fram intill slutet av årsstämman 2020. Arvodet för övriga styrelseledamöter inklusive styrelseordföranden kvarstår oförändrade enligt vad som beslutades på årsstämman 2019 och det noterades att Torben Jørgensen inte kommer att erhålla något styrelsearvode såsom styrelseordförande med anledning av att dennes uppsägningstid såsom anställd formellt löper fram till årsstämman 2020.

Val av ny styrelseledamot och ny styrelseordförande

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om val av Åsa Hedin som ny styrelseledamot och Torben Jørgensen som ny styrelseordförande för tiden intill slutet av årsstämman 2020. Mer information om Åsa Hedin och Torben Jørgensen finns på Biotages hemsida www.biotage.com

Noteras att styrelsen härefter består av följande stämmovalda ledamöter; Torben Jørgensen (ordförande), Mark Bradley, Peter Ehrenheim, Thomas Eklund, Åsa Hedin och Karolina Lawitz för tiden intill slutet av årsstämman 2020.

Uppsala den 7 november 2019
Biotage AB (publ)
Styrelsen

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 november 2019 kl 17.30 CET.

Biotage erbjuder effektiva separationsteknologier från analys till industriell skala samt högkvalitativa lösningar för analytisk kemi i allt från forskning till kommersiella analyslaboratorier. Biotages produkter används av bland annat myndigheter, akademiska institutioner, kontraktsforsknings- och kontraktstillverkningsföretag, läkemedels- och livsmedelsindustrin. Huvudkontoret ligger i Uppsala och företaget har kontor i USA, Storbritannien, Kina, Japan, Sydkorea och Indien. Biotage har cirka 460 anställda och omsatte 911 MSEK under 2018. Biotage är noterat på Nasdaq Stockholm. Hemsida: www.biotage.com