Biotage AB (publ) Bokslutskommuniké januari-december 2020

Tvåsiffrig organisk tillväxt

Oktober - december

• Nettoomsättningen uppgick till 298,1 MSEK (288,6), en ökning med 3,3 procent och organiskt* en ökning med 10,0 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 59,6 MSEK (37,9).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 20,0 procent (13,1).
  • Resultat efter skatt uppgick till 44,4 MSEK (18,5).
  • Resultat per aktie var 0,68 SEK (0,28) före och efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 87,5 MSEK (76,3).
  • Nettokassa* per den 31 december var 157,0 MSEK (nettoskuld -69,2).
  • Likvida medel uppgick till 371,3 MSEK (185,9).
  • Skulder till kreditinstitut var 110,0 MSEK (109,6).
  • Styrelsen meddelade den 4 november 2020 att beslut fattats att inte kalla till extra bolagsstämma för beslut om utdelning med anledning av den fortsatta osäkerheten kring effekterna av coronapandemin.

Januari - december

• Nettoomsättningen uppgick till 1 092,3 MSEK (1 101,4), en minskning med 0,8 procent, medan organiskt* en ökning med 1,4 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 206,2 MSEK (208,1).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 18,9 procent (18,9).
  • Resultat efter skatt uppgick till 175,31) MSEK (186,8).
  • Resultat per aktie var 2,691) SEK (2,87) före och efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 279,0 MSEK (211,8).
  • Den 18 augusti beslutade styrelsen om nyemission och återköp av 243 313 C-aktier med stöd av bemyndigande från årsstämman.
  • Den 31 augusti meddelades att det totala antalet aktier ökade med 243 313 aktier, motsvarande 24 331,3 röster efter nyemissionen av C-aktier, samt att aktierna återköpts.
  • Styrelsen avser att föreslå årsstämman en utdelning till aktieägarna avseende 2020 om 1,50 SEK (0) per aktie, motsvarande 55,8 procent av resultatet efter skatt. Enligt utdelningspolicyn ska Biotage dela ut minst 50 procent av nettovinsten.

Tvåsiffrig organisk tillväxt – ett rekordkvartal

Det är med omåttlig stolthet jag lämnar denna rapport över årets sista kvartal och helåret 2020, i synnerhet under de utmanande förhållanden som följt av den pågående coronapandemin (COVID-19).

Jag kan nu med tillfredställelse konstatera att vi efter de starkt pandemipåverkade andra och tredje kvartalen återigen levererar ett starkt kvartal. Faktum är att försäljningen är den högsta vi någonsin haft under ett enskilt kvartal, vilket på helåret innebär fortsatt organisk tillväxt för koncernen. För fjärde kvartalet blev den rapporterade omsättningen 3,3 procent högre jämfört med motsvarande period 2019, vilket organiskt var en ökning med 10,0 procent. För helåret var motsvarande siffror en minskning med 0,8 procent respektive en organisk tillväxt med 1,4 procent.

Rörelsemarginalen, EBIT, förbättrades med 6,9 procentenheter under kvartalet jämfört med föregående år och uppnådde en marginal om 20,0 procent. För helåret uppgick EBIT-marginalen till 18,9 procent, vilket är densamma som föregående år.

Det var vårt största enskilda produktområde, Organisk kemi, som bidrog mest till framgången under fjärde kvartalet, då dess andel av vår omsättning ökade med hela 7 procentenheter, från 46 till 53 procent och för helåret 51 procent.

Samtliga geografiska områden förutom Japan visade tillväxt för dessa produkter under fjärde kvartalet. Starkast var utvecklingen i de asiatiska länderna, men det är också värt att notera att USA kom tillbaka kraftigt med en tvåsiffrig procentuell försäljningsökning och rekord för kvartalet.

Biotages produktområde Scale-up såg en nedgång under kvartalet jämfört med föregående år samma period, vilket berodde på en reducering inom CBD-försäljningen i USA. Vi fokuserade istället resurser och aktiviteter till aktörer inom vaccintillverkning. Det bidrog till ökad försäljning och viss återhämtning för Scale-up, vilket vi ser som mycket positivt. Vi har länge strävat efter att bredda vår kund- och applikationsbas för området och har nu förstärkt detta arbete ytterligare.

Många av våra kunder inom produktområdet Analytisk kemi hör till dem som drabbats hårt av pandemins konsekvenser. I synnerhet gäller det kommersiella laboratorier, som arbetar med analys av patientprover. Här såg vi dock gradvis ökade aktivitetsnivåer under kvartalet, vilket förhoppningsvis kan indikera ett trendbrott.

Ytterligare en effekt av covid-19-pandemin var att Biotages försäljning och betatestning inom produktområdet Biomolekyler begränsades, genom att vi gavs färre möjligheter till kundbesök. En kommersiell lansering av vårt automatiserade plasmidreningssystem inom maxi-, mega-och giga skala närmar sig och planeras till första halvan av 2021.

Vår produktmix hade fortsatt en övervikt på systemförsäljning under kvartalet. Denna stod för 51 procent. Till detta bidrog stora försäljningsfram-gångar för våra reningssystem i samtliga regioner förutom Japan.

Geografiskt fortsätter vi att bygga upp en starkare närvaro i Asien. Kina och Sydkorea är fortsatt tvåsiffriga tillväxtmarknader för Biotage. Vi ser även stor potential i Indien som dock under 2020 drabbades svårt av restriktionerna till följd av pandemin.

Glädjande nog noterade vi ändå en stark återhämtning av verksamheten i Indien under senare delen av året. I Japan levde försäljningen inte upp till våra förväntningar, men även här såg vi positiva tecken med en ökad försäljning under sista kvartalet. Efter två kvartal med svagare siffror avslutade Amerika året det sista kvartalet med återhämtning. Det är med stor glädje jag ser att EMEA visade tillväxt för såväl kvartalet som helåret.

Ser vi till viktiga investeringar under året kan nämnas att vi för att stärka tillverkningskapaciteten har utökat maskinparken med automationslösningar vid vår produktionsenhet i Cardiff, UK. Det arbetet kommer att fortsätta in i 2021. Vidare har vi påbörjat arbetet med att färdigställa en helt ny byggnad i Cardiff. Den kommer att användas primärt för produktion av olika typer av förbrukningsvaror med förbättrade och effektivare produktionsflöden. Vi räknar med att den första delen av utbyggnaden ska stå klar under sommaren 2021.

Vi satsar på effektivisering även i vår tillverkning av förbrukningsvarorna PhyTip® inom produktområdet Biomolekyler i USA. Under 2020 har vi där startat ett projekt för att introducera automationslösningar som i skrivande stund befinner sig i produktionstester. Vi räknar med att kunna driftsätta dem under våren 2021.

För vår framtida utveckling känns det tryggt att se vår starka balansräkning med en nettokassa på 157,0 MSEK, vilket är en förbättring med 226,2 MSEK mot förra årets nettoskuld om 69,2 MSEK. Genom ett fokuserat arbete har vi förbättrat vårt operativa kapital med 9,2 MSEK jämfört med förra helåret.

Året har sannerligen varit mycket utmanande för oss alla, både på ett yrkesmässigt och privat plan. För många har covid-19-pandemin fått till följd att gränsen mellan hemmet och arbetsplatsen suddats ut. Detta har varit och fortsätter att vara en prövning kopplat till arbetsmiljöfrågor och balansen mellan arbete och fritid. Under hela denna period har Biotage ständigt arbetat med att hålla en hög nivå på informationen som går ut till koncernens anställda, både på global nivå och med landspecifika instruktioner i de olika regionerna.

Vi har använt oss av digitala möten och försökt underlätta hemarbetet för alla anställda genom att tillhandahålla mobila datorer, skärmar, kontorsstolar med mera.

Det är vår bedömning att vi kommer att få fortsätta leva med pandemins begränsningar även under 2021.

Genom de lärdomar vi tar med oss från denna tid, kommer vi sannolikt även att arbeta annorlunda även när pandemin väl är över. Vi har under pandemin lärt oss att arbeta med större flexibilitet. Vi har dessutom rest mindre både inom och utom landsgränser, vilket bidrar till lägre avtryck i miljön och därmed ökad hållbarhet. Vi har utvecklat nya arbetsformer och tvingats vara innovativa och snabba för att övervinna olika problem.

Avslutningsvis vill jag passa på att tacka alla våra duktiga medarbetare som, trots mycket utmanande yttre omständigheter, gjort det möjligt för koncernen att fortsätta prestera på så hög nivå. Biotage står väl rustat och jag ser mycket fram emot att följa upp med ytterligare ett framgångsrikt år 2021.

Uppsala 12 februari 2021

Tomas Blomquist

Kalendarium

Delårsrapport januari-mars 2021 28 april 2021
Årsstämma 2021 28 april 2021
Årsredovisning 2020 planeras att publiceras vecka 14 2021
Delårsrapport januari-juni 2021 16 juli 2021
Delårsrapport januari-september 2021    28 oktober 2021
Bokslutskommuniké 2021 11 februari 2022

Samtliga finansiella rapporter publiceras på www.biotage.com

Delårsrapporten för Biotage AB (publ) har avgivits av bolagets VD och koncernchef Tomas Blomquist efter bemyndigande av styrelsen.

Uppsala den 12 februari 2021

Tomas Blomquist
Verkställande direktör och koncernchef

För vidare information:

Tomas Blomquist, VD och Koncernchef
tel: 0705 23 01 63

Annette Colin, Ekonomi- och finansdirektör
tel: 0703 19 06 76

Denna information är sådan information som Biotage AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads­missbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontakt­personers försorg, för offentliggörande den 12 februari 2021 kl. 08:00 CET.

Kort om Biotage

Biotage är ett Globalt Impact Tech företag som är djupt engagerade i att lösa samhällsproblem. Vi erbjuder lösningar för kunders arbetsflöden inom Forskning och Tillverkning av Läkemedel, Analytisk Testning och Vatten- och Miljöanalyser.

Biotage bidrar till hållbar vetenskap och vi strävar efter att göra världen mer hälsosam, grönare och renare för mänskligheten – HumanKind Unlimited.

Våra kunder spänner över ett brett spektrum av marknadssegment från läkemedel, bioteknik, kontraktsforskning och kontraktstillverkning till kliniska, forensiska och akademiska laboratorier liksom organisationer som fokuserar på livsmedelssäkerhet, rent vatten och miljömässig hållbarhet.

Biotage har huvudkontor i Uppsala, Sverige, och har ca 485 anställda världen över. Koncernen hade en försäljning på 1 092 miljoner kronor 2020 och våra produkter säljs i mer än 70 länder. Biotages aktie (BIOT) är noterad på NASDAQ Stockholm, Mid Cap.

Website: www.biotage.com