Biotage AB (publ) offentliggör idag årsredovisningen för 2008

Biotage offentliggör idag årsredovisningen för 2008.

Bolagets nettoomsättning under 2008 uppgick till 385,3 MSEK (397,6 MSEK).

Rörelseresultatet uppgick till 22,5 MSEK (16,7) och årets resultat efter skatt uppgick till 299,1 MSEK (99,4 MSEK).

Resultatet per aktie uppgick till 3,38 SEK (1,12 SEK).

Finansiella mål 2009 och framåt
Biotage är en verksamhet under förändring efter försäljningen av affärsområdet Biosystems och den pågående omstruktureringen av den kvarvarande läkemedelskemiverksamheten, Discovery Chemistry. Beslutet att lägga ned fabriken i Charlottesville, Virginia, samt att lägga ut tillverkningen av Biotages instrument på kontraktstillverkare, innebär förhållandevis stora organisatoriska och operationella förändringar. Mot bakgrund härav så kommer nya mer konkreta finansiella mål att arbetas fram under senare delen av 2009, när effekterna från pågående förändringar låter sig mätas mer i detalj. I det korta perspektivet anpassar dock Biotage organisationen till de nya förutsättningarna och söker återskapa organisk tillväxt i verksamheten samt att dra fördel av Biotages starka finansiella ställning för att söka förvärva attraktiva verksamheter eller produkter.

Den fullständiga årsredovisningen finns tillgänglig på: http://www.biotage.com/Graphics/20385.pdf

Torben Jörgensen, VD och koncernchef
Tel: 0707-49 05 84, torben.jorgensen@eu.biotage.com