Biotage AB (publ) offentliggör idag årsredovisningen för 2009

Biotage offentliggör idag årsredovisningen för 2009. Koncernens nettoomsättning under 2009 uppgick till 394,1 MSEK (385,3 MSEK). Rörelseresultatet uppgick till – 10,1 MSEK (27,2) och årets resultat efter skatt uppgick till 13,5 MSEK (299,1 MSEK). Resultatet per aktie uppgick till 0,15 SEK (3,38 SEK). Finansiella mål 2010 och framåt Biotage har efter försäljningen av affärsområde Biosystems under 2008 formulerat nya långsiktiga finansiella mål för verksamheten. Under 2009 har också ett omfattande omstruktureringsarbete genomförts inom den kvarvarande verksamheten. För att nå de nya långsiktiga målen krävs ett fortsatt förändringsarbete samt en återgång till ett mer normalt marknadsklimat än det som varit rådande under 2009. Inte minst har marknaden för instrument varit svag. För långsiktig och stabil lönsamhet krävs kritisk massa inom varje kundsegment och genom att ha en tillräckligt bred produktportfölj. Denna kritiska massa uppnås genom en kombination av organisk tillväxt och strategiska förvärv. Företaget bedömer att de nya långsiktiga målen, som redovisas nedan kan nås 2012. • Organisk tillväxt på minst 10 procent • Ökning av bruttomarginalen med 1-2 procentenheter om året med målet att nå en bruttomarginal överstigande 60 procent • EBIT-marginal på minst 10 procent Den fullständiga årsredovisningen finns tillgänglig på: www.biotage.com Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Biotage AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknad och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 april 2010 klockan 8.00.